Flygrädsla gav idén till Instaprojekt

Det började med flygrädsla. Nu täljer Uppsalakonstnärerna skulpturer som liftar ut i världen för att knyta ihop människor över landsgränser i projektet "Garbnet".

De täljer tillsammans i galleriet konstnärerna Linda Long Lidman och Anette Wixner, men oftast sitter de var för sig i sina ateljéer i Gottsunda och färdigställer sina träskulpturer.

De täljer tillsammans i galleriet konstnärerna Linda Long Lidman och Anette Wixner, men oftast sitter de var för sig i sina ateljéer i Gottsunda och färdigställer sina träskulpturer.

Foto: Maria Larsdotter

Konst2024-04-13 11:00

Konstnären Anette Wixner gillar inte att resa, hon vill helst sitta i ateljén i Gottsunda och arbeta. 

– Min familj tycker att jag är tråkig, men jag skulle inte vara konstnär om jag inte vore lite knäpp. Linda och jag jobbar ihop i Gottsunda och när hon försökte trösta mig för min flygrädsla började vi spåna om att skicka små skulpturer ut i världen. Jag är väldigt självkritisk men med figurerna släppte allt eftersom jag inte behövde inte vara så noga med hur de såg ut, säger hon.

undefined
Anette Wixner (närmast kameran) och Linda Long Lidman målar en stor världskarta på en av galleriväggarna. Där ska de markera var deras träskulpturer hamnat efter att ha fått följa med i någons resväska.

Linda Long Lidman är Wixners ateljégranne och båda är medlemmar i föreningen Konstjord.  När UNT träffar dem i Galleri 2 doftar det gott av enträ. De står och målar en stor världskarta på en av galleriväggarna där de ska markera var träskulpturerna hamnat. Mitt på golvet ligger en hög med spån, de har tagit med allt de täljt bort för att forma sina skulpturer. 

Anette Wixner pratar fort och mycket. Kollegan är lite mer eftertänksam. Båda tycker att de nästan är varandras motsatser.

undefined
Några av träfigurerna som täljs fram i Galleri 2.
undefined
Idén med projektet "Garbnet" är att skapa ett ordlöst meddelande. Ett meddelande som kan nå fram till en person som befinner sig i en annan del av världen, och göra hen delaktig i en konstnärlig process.

De sätter sig på en varsin huggkubbe för att tälja. Träfigurerna som växer fram är små, de får plats i fickan eller i handväskan. Varje figur har en qr-kod på undersidan som leder till Instagramkontot "garbnetgallery". Ett sätt att göra människor delaktiga i en konstnärlig process utan större krav på motprestation. Den som besöker utställningen får ta med sig en figur mot att hen ställer den på en allmän plats och tar en bild. Bilden ska sedan skickas till konstnärerna.  

– Då kan jag sitta hemma i tryggheten när jag publicerar bilderna på Instagram och på vår webbsida, säger Anette Wixner. 

undefined
De täljer tillsammans i galleriet konstnärerna Linda Long Lidman och Anette Wixner, men oftast sitter de var för sig i sina ateljéer i Gottsunda och färdigställer sina träskulpturer.

Är det inte egentligen ett gratis sätt att marknadsföra er konst?

– Jo, det blir det ju också men det gör man alltid med utställningar, "titta på min konst och köp den gärna", men det uppstår också en mänsklig kontakt. Vi har fått meddelanden från okända personer världen över som skriver att de hittat en figur och flyttat den, till och med mellan olika kontinenter. För mig blir det en delaktighet men jag slipper den otäcka flygrädslan, säger hon. 

– Egentligen handlar utställningen om att sprida glädje om glimmers, motsatsen till triggers. Det är när du får en ilning av lycka då du ser kanske vårens första vitsippa eller något annat som ger dig framtidstro, säger Linda Long Lidman.

undefined
Konstnären Elin Forsell ställer ut på Galleri 1 under rubriken "Livet liksom". Målningen heter "Var himlen någonsin så rosa".

I Galleri 1 ställer Elin Forssell ut sina akrylmålningar under rubriken "Livet, liksom". Utställningarna pågår till och med 28 april.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!