De visar flödande fÀrgkonst formad i sand

GlaskonstnÀrerna Karin Westman och HÄkan Blomqvist har levt och verkat ihop i över fyra decennier. Nu stÀller de ut nygjord glaskonst skapad i pandemins tid.

GlaskonstnÀrerna Karin Westman och HÄkan Blomqvist arbetar och lever tÀtt ihop. I fjol firade de 40 Är som gifta.

GlaskonstnÀrerna Karin Westman och HÄkan Blomqvist arbetar och lever tÀtt ihop. I fjol firade de 40 Är som gifta.

Foto: Maria Larsdotter

Konst2020-10-06 07:00

I galleri 1 i Uppsala KonstnĂ€rsklubbs nya lokaler, ligger runda, fĂ€rgglada, sandgjutna verk, sfĂ€rer tĂ€ckta av röda smĂ„ toppar. Det gĂ„r inte att missa att det Ă€kta paret Karin Westman och HĂ„kan Blomqvist levt under pandemin och inspirerats av bilderna som vi alla matats med, de av coronaviruset. 

I ett av hörnen i galleriet ska en stor kropp in, en skyltdocka med dy lĂ„ngt upp över benen och en jordglob mellan hĂ€nderna utstrĂ€ckt som en gĂ„va till efterlevande. Även det en kommentar till de tider vi lever i. Men Ă€nnu Ă€r hörnet tomt.

– Vi mĂ„ste hyra ett slĂ€p först, den gick inte in i vĂ„r bil, sĂ€ger Karin Westman.

undefined
GlaskonstnÀrerna Karin Westman och HÄkan Blomqvist arbetar och lever tÀtt ihop. I fjol firade de 40 Är som gifta.

UtstÀllningen heter "I dessa tider". MÄnga av verken har tillkommit under det senaste halvÄret, i perioden efter en lÄng "vila".

– Vi hade inplanerade resor och utstĂ€llningar hela vĂ„ren. Sedan, frĂ„n den 15 mars, kom en ovĂ€ntad paus dĂ„ vi var helt fria pĂ„ grund av coronan, sĂ€ger HĂ„kan Blomqvist och slĂ„r ut med armarna.

– Det blev som en viloperiod, om man fĂ„r sĂ€ga sĂ„. Vi var ute i trĂ€dgĂ„rden och grĂ€vde och vi byggde ut i vĂ„rt hem i VĂ€rmland. I juni nĂ€r vi kom tillbaka till ateljĂ©n sprutade det ut idĂ©er, sĂ€ger Karin Westman.

De har arbetat med glas sedan 1999. I de slutliga verken Ă€r det inte viktigt vem av dem som gjort vad, processen Ă€r helt och hĂ„llet gemensam. 

– Tidigt sa vi att vi ska bejaka varandra och inte vara negativa. Hellre lĂ€gga till och sedan dra bort Ă€n att bara sĂ€ga: "Det dĂ€r tror jag inte pĂ„.". Vi triggar varandra, det Ă€r ett stĂ€ndigt samtal och bollande med idĂ©er, sĂ€ger HĂ„kan och Karin fortsĂ€tter:

– Man fĂ„r tagga ner sitt ego och vara lyhörd. Även om man tycker att den andras idĂ© inte verkar superbra, sĂ€ger vi det inte rakt ut utan tĂ€njer pĂ„ det för att se vart det leder. Kanske man gemensamt kommer fram till att det inte var bra eller att jag hade fel i att tycka att det inte var bra.

undefined
"VÀsen". BÄda delarna i verket Àr i sandgjutet glas.

Tiden frĂ„n idĂ© till fĂ€rdigt verk varierar. Enbart avsvalningen i ugnen kan ta upp till tre veckor eftersom glasets temperatur behöver utjĂ€mnas lĂ„ngsamt. Paret Westman och Blomqvist pendlar mellan den 300 kvadratmeter stora ateljĂ©n i lilla byn Högboda i VĂ€rmland och Uppsala, dit de flyttade tillbaka Ă„r 2013.  I VĂ€rmland har de kvar en stor glasugn, medan de i Uppsala har en mindre ugn och en mindre ateljĂ© i Ekeby. Resorna blir lĂ„nga och mĂ„nga och idĂ©erna kommer ofta nĂ€r landskapet flyter förbi pĂ„ andra sidan bilrutan.

undefined
"Irrawaddymemories" inspirerat av flodvatten och pagoder.

De har ocksÄ rest mycket utomlands, nÄgot som ocksÄ avspeglar sig i konsten. En resa i Myanmar (Burma) resulterade i verket "Irrawaddymemories". Irrawaddy Àr en av den stora floderna som rinner genom landet. I glasverket inlemmas bÄde floden och alla pagoder som syntes i landskapet. De anvÀnder sig gÀrna av assemblage i sina verk, ovÀntade föremÄl ur vardagen som till exempel uppochnervÀnda kyrkogÄrdsvaser i metall eller plastsnören som fÄr nytt liv.

Karin Westman och HĂ„kan Blomqvist har inte behövt ha lönearbeten vid sidan av sina konstnĂ€rskap. Deras konst har varit efterfrĂ„gad och de har haft tĂ€ta utstĂ€llningar i mĂ„nga lĂ€nder, bland annat USA, Japan, Tyskland och över hela Sverige. 

– Men visst januaridepressionen har alltid funnits dĂ€r, varje Ă„r, med frĂ„gan hĂ€ngande över oss: Kommer vi att sĂ€lja nĂ„t det Ă„r som kommer?, sĂ€ger HĂ„kan Blomqvist.

undefined
Sandgjuten sfÀr i glas.

UtstÀllningen "I dessa tider" pÄgÄr till och med den 25 oktober. KonstnÀrerna sjÀlva finns pÄ plats under hela utstÀllningsperioden.

GlaskonstnÀrer

Karin Westman: född 1950 i Uppsala, tidigare textilkonstnĂ€r. Drev tidigare butiken "Kim och Kanin" i lokalerna som 1980 blev till konstnĂ€rskollektivet "Öster om Ă„n".

HÄkan Blomqvist: född 1951 pÄ söder i Stockholm, tidigare trÀkonstnÀr

De arbetar huvudsakligen i ugnsgjutet glas skapad i sandformar. Ett signum för deras glaskonst Àr en tidskrÀvande arbetsmetod dÀr en flödande fÀrgrikedom Àr insprÀngd bÄde i och utanpÄ skulpturerna.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!