Brusewitz ger insikter, tröst och mod

Cristina Karlstam är imponerad över bredden och djupet i Björn Brusewitz utställning i Bror Hjorths Hus.

Björn Brusewitz  virtuosa grafik och hans skulptur med dess tydliga släktskap med Bror Hjorths eget konstnärskap har hamnat i helt rätt kontext på Bror Hjorths Hus, skriver Cristina Karlstam. Här ett verk från 2014. Bilden är något beskuren.

Björn Brusewitz virtuosa grafik och hans skulptur med dess tydliga släktskap med Bror Hjorths eget konstnärskap har hamnat i helt rätt kontext på Bror Hjorths Hus, skriver Cristina Karlstam. Här ett verk från 2014. Bilden är något beskuren.

Foto: Mattias Enström/Bror Hjorths Hus

Konst2019-09-24 15:00

Konst

Björn Brusewitz: Vara 

Bror Hjorths Hus 

Tom 13/10 2019 

Att vara eller inte vara; Hamlets klassiska fråga i William Shakespeares drama har varit och är ständigt lika aktuell och angelägen för människan i alla tider och sammanhang. 

Hamlets tidlösa formulering av livsgåtan tar nu mångsidig gestalt i konstnären Björn Brusewitz utställning i Bror Hjorths Hus. 50 år efter sin debut visar Brusewitz hela bredden och djupet i sitt konstnärskap. Och det är svårt att tänka sig en bättre kontext för detta livsdrama än tecknaren och skulptören Bror Hjorths Hus där hans ateljé är ett levande minne av hans eget skapande. 

Här blir Björn Brusewitz virtuosa grafik och hans skulptur med dess tydliga släktskap med  Hjorths eget konstnärskap tydligt. Och att konstnären Torsten Renqvist apostroferas i sammanhanget är lika naturligt. Släktskapet mellan de båda skulptörerna är uppenbar. 

Själv skriver Björn Brusewitz i en kommentar till sin utställning att konstnärskapet för honom innebär att få hänge sig åt eftertanke kring det han med pregnans kallar  ”hur det är att vara”. Så har han också valt att kalla sin omfattande utställning just Vara.

Som betraktare  kan jag med fog tillägga vilket privilegium det är att få ta del av alla dessa konstverk som har så mycket att säga om det mänskliga varats alla villkor. Bland alla de svävande gestalterna i de lysande torrnålsgravyrerna finns de mänskliga villkor vi alla delar kongenialt formulerade. Och när konstnären också tagit steget ut ur bilden och in i rummet i sina tredimensionella skulpturer i trä berikas och breddas intrycket ytterligare. Här finns insikter och kunskap att hämta och även tröst och livsmod. Det är inte varje dag man kan beskriva en konstutställning med sådana ord. Men här visas livskunskap på ett ovanligt övertygande och tillgängligt sett. Det är sällan det känns så naturligt att rekommendera ett utställningsbesök.

Björn Brusewitz gästar själv sin utställning på dess sista dag 13 oktober och visar sin konst för publiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!