Teaterchefen viktig för Uppsalas kulturliv

Uppsala tappar en duktig teaterchef. Nu är frågan vem som får det viktiga uppdraget att leda vår stadsteater vidare in i framtiden.

Uppsala stadsteater

Uppsala stadsteater

Foto: Staffan Claesson

Kommentar2024-01-20 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När Petra Brylander tog över som chef för Uppsala stadsteater 2016 efter Linus Tunström gjorde hon det som första kvinna på posten sedan teatern grundades 1951. Dåvarande styrelseordförande, Lisa Skiöld, kommenterade rekryteringen med att Brylander ”står för stabilitet, samtidigt som hon vill överraska publiken”. Och visst har Uppsalapubliken fått en del överraskningar i form av nyskriven dramatik och intressanta samarbeten. 

Det har gått bra för teatern under Brylanders tid, både sett till siffror och uppmärksammade uppsättningar. Hon avslutar också med ett rekordår vad gäller publiktillströmning. Under hennes ledning har teatern haft en fin balans mellan det publikfriande och det smala, mellan klassiker och nyskrivet.

Samtidigt fick teatern uppleva en av sina hårdaste prövningar när pandemin tvingade alla scener att hålla stängt. En period Petra Brylander själv beskrivit som ”en så total chock att jag började tappa håret”.

En teaterchef är vd och konstnärlig ledare i ett, ytterst och främst ansvarig för ensemblen och programsättningen. Teaterchefen ska gärna utveckla teatern, samtidigt är hen en viktig person i Uppsalas kulturliv. 

Uppsala stadsteater har under Tunströms och Brylanders ledning tagit ett rejält språng och vuxit både i anseende och publikstorlek. Nu återstår att se vem som får uppdraget att leda vår stadsteater vidare in i framtiden. 

För den historiska jämställdheten och för balansen i kulturlivet hoppas jag på en kvinna. Varför inte Anna Takanen eller Ada Berger, till exempel?