Det går inte att nog understryka vikten av seriösa gallerier i konstlivets på många sätt skoningslöst brutala kretslopp.
Kampen om inkomster, visningmöjligheter och medial synlighet är nästan löjligt hård och det fåtal som faktiskt får både erkännande och schysta arbetsvillkor är försvinnande litet och utgör möjligen en ynklig procent av de som strävar mot, och har den kvalitativa kapaciteten, att ha konsten som sitt huvudsakliga yrke.
Också bland galleristerna är konkurrensen stenhård.
En liten grupp baserade i landets tre storstäder befinner sig högst i hierarkin, men inte ens där är det säkert att villkoren i jämförelse med andra branscher är särskilt gynnsamma.
Under fingalleriernas isbergstopp breder ett stort nät av hyggliga gallerier ut sig och bildar ett slags blodomlopp över landet.
Och det är här den absoluta merparten av de yrkesverksamma konstnärerna har en chans att visa sitt arbete, bygga ett renommé, hitta en publik och nå konsthallar, museer och viktiga beställare av offentlig konst.
I Uppsala finns visserligen några viktiga konstnärsdrivna initiativ och ett par konsthandlar som bidrar till utbudet.
Men sedan Galleri Strömbom fick lämna sin lilla men inarbetade lokal på Skolgatan i januari har det funnits ett märkbart och rätt bestickande hål i den lokala repertoaren.
Desto mer glädjande då, att galleristen Karin Strömbom har hittat en ny fungerande lokal och efter årsskiftet öppnar nytt på Sysslomansgatan.
Förhoppningsvis ska det nya rummet innebära samma kvalitativa urval som det tidigare. Uppsala förtjänar en vidgad horisont.