Aldrig förr har medieflödet varit så stort samtidigt som vår okunskap kring nätet, inte minst bland landet lärare, är graverande. Vårt okritisk tänkande kring informationen på nätet är ett stort problem, skriver Ulla Carlssons i en mycket intressanta artikel i Biblioteksbladet 3/2015.
Det Carlsson efterlyser är en slags mediefostran och utbildning i skolorna kring frågan, något som dessvärre inte tycks intressera vare sig utbildningsdepartementet eller landets skolorna överlag. Det är märkligt eftersom man på skolorna idag jobbar på ett helt annat sätt än förr med att just hitta fakta till sina skoluppgifter på nätet. Idag kan vi praktiskt taget göra allt på nätet, vilket landet unga i stor utsträckning gör.
Jag tror absolut att Carlsson har rätt och att vi, framför allt kanske i den lite äldre generationen, inte riktigt förstått vare sig vidden av nätets betydelse eller dess faror, vilket unga idag får ta konsekvenserna av – inte sällan med ödesdigra konsekvenser.
För det handlar inte bara om källkritik, utan också i stor utsträckning om mobbing, trakasserier, hot, rasism och sexism som kommit med anonymiteten på nätet. Och precis som Carlsson skriver så har reglerna för hur vi ska bete oss och vad som är rätt och riktigt inte hängt med.
Ulla Carlsson berättar att vi i Sverige, trots att vi tillhör en av de mest uppkopplade regionerna i världen, ligger efter många andra länder i dessa frågor. I de finska skolorna finns exempelvis redan mediafostran som ämne. Något som hon också efterlyser för svensk del. Det är bara att instämma.