Basisten, pianisten och kompositören Martin Sjöstedt brukar bokstavligen ha sina fingrar med i mycket av det som händer på jazzfronten i staden. Ofta i bakgrunden, men nu är han aktuell med ett album i eget namn, ”Walk Tall”, inspelat på Katalin. Förutom med två undantag av Thelonius Monk och Roy Hargrove har han själv skrivit allt material. Det handlar om utsökt utmejslade låtar i en tradition som smakar sent 50-tal. Det svänger på bra och med solister som Ruskträsk Johansson, Leo Lindberg och Karl Olandersson blir det riktigt fint. Sjöstedt själv är så där självklart fingerfärdig som han brukar tillsammans med trummisen Moussa Fadera.
Trumpetaren Karl Olandersson, är också aktuell med nytt album, ”Walk and talk”. Där medverkar också Sjöstedt på bas. Daniel Fredriksson hanterar trummorna och Magnus Hjorth pianot. Också här vilar traditionen tydlig över kompositionerna, alla snyggt spelade med särskild eloge till frontmannen själv.
En annan trumpetare, unge Erik Tengholm är aktuell med nytt album, "Stories From the Club". Tyvärr har det inte anlänt min brevlåda i skrivande stund, så jag får nöja mig med hans medverkan på veteranen Ulf Andersson album ”Turdus Merula”. Det låter bra det också, brodern Johan Tengholm spelar bas dessutom. Musiken är som ett destillat från alla de sammanhang som Andersson medverkat i under åren. Från Radiojazzgruppen till Abba, alla med hans stora ton i luren.
Alla älskare av storband kan glädja sig åt ett gott utbud, särskilt om man gillar Bohuslän Big Band. Suveräna arrangören och komponisten Kathrine Windfeld leder bandet på ”Determination” där musikerna får jobba hårt och precist. Jan Levander gör detsamma med dem på ”Portrait of Bohuslän Big Band”. Riktigt spännande och fint spelad storbandsmusik. Georg Riedel & Ekdahl Bagge Big Band, där både Sjöstedt och Olandersson spelar, visar snyggt samspel på ”Live at Fashing”. SWR Big Band hyllar Charlie Parker på ”Bird Lives” med Magnus Lindgren och John Beasley som arrangörer. Tajt och snyggt där också på ett antal Parkerkompositioner.
Motsatsen till storband är väl Nils Landgren som stämningsfullt spelar ensam på sin trombon på albumet ”Nature Boy”, inspelad i Ingelstorps kyrka, som en sinnebild för coronakarantänen.
Trumpetaren Nils Petter Molvaer gör suggestiv och skönskimrande musik på ”Stitches”. Johan Lindströms gitarr förtrollar ytterligare på detta superba album, med skönt invaggande rytmer.
Man kan inte skriva en jazzkrönika utan att hamna på skivbolaget ECM, som det kommer en ständigt flödande ström av spännande musik från. Trumpetaren Mathias Eick gör ganska typisk sval ECM-estetik på ”When we leave”, som gjort för coola cocktailpartyn. Stian Carstensens pedal steelguitar överraskar på sina ställen. Slagverkaren Thomas Strønen gör gränsutvidgande kammarjazz på ”Bayou” tillsammans med klarinettisten Marthe Lea och pianisten Ayumi Tanaka.
Lite bluesinfluerat på detta då. Eric Bibb ger med mer eller mindre ojämna mellanrum ut små pärlor till album. Så också hans senaste ”Dear America” där han backas upp av musiker som Eric Gales, Steve Jordan och Ron Carter. Den sammetshesa rösten lika fin som vanligt. Desto ruffligare är Thorbjørn Risager som med sin ”Best of” bjuder på en räcka bluesrockare av tyngd från två dekader. Bill Öhrström sjunger om sina fruar på ”Gift”, ett överraskande bra album. Dags för ett Uppsalabesök snart väl ...