Lisas , det vill säga Lisa Rydberg fiol (rikspelman, folkmusiker, barockviolinist) och Lisa Eriksson Långbacka ackordeon (årets dragspelare 2014 med mera) skapar musik på folkmusikens, tangons eller barocken rytmiska grunder. Ibland till taktfast fotstamp.
Man trollbinds av att se hur intimt de kommunicerar och skapar ögonblickets melodier.
Det mesta är nämligen improvisationer, där de hämtar stoff ur djupa brunnar av kompetens och lyhördhet de förvärvat sedan barnsben, då deras musikaliska karriärer började.
Det folkmusikaliska inslaget var påtagligt och man förnam seklers sus i musikens eteriska klanger som skapade magi och förde ut i sagans värld av älvor och skogsrån.
Efter pausen med hembakt på gårdsplanen utanför Forsby kvarns kafé (där det goda bakas av sopranen och sångpedagogen Ibba Andersson), intog Symfonisextetteten scenen.
– De har kokat ihop sig till en symfoniorkester, sa musikansvarige Staffan Larson i sin presentation med tanke på att en symfoniorkester består av mellan 60 och 150 personer.
På deras program stod Sjostakovitj välkända symfoni nr 7, satserna 1 och 3, Leningradssymfonin, som skapades 1941 mitt under brinnande krig, när Hitlers truppers belägrade Leningrad. Trots kriget fick den ”vingar” och spelades 1942 ungefär samtidigt i Ryssland, England och USA. Anmärkningsvärt nog även i Leningrad av en samling på 40-50 överlevande musiker.
Symfonisextetten bildades 2006 i samband med 100-års minnet av Sjostakovitj födelse, då gruppen gjorde en inspelning med satser ur den 7:e symfonin.
– Vi har inte spelat vårt arrangemang för publik. Det här blir alltså en "världspremiär", sa trumpetaren Lars Almkvist, en av de sex i bandet som i övrigt består av Jan Levander saxofon, Anders Åstrand slagverk, Chatarina Backman dragspel, Per Sjöberg tuba och Mats Äleklint trombon. Alla professionella musiker i olika genrer.
Tillsammans skapade de fascination med Sjostakovitjs suggestiva musik som i inledningsvis accederar i marschtakt i sin beskrivning av invasionens fasor,vilket de sex med största inlevelse tolkade genom att närmast fysiskt ”vrida ut” de smärtsamma tonerna ur sina instrument i krigslarmets crescendo.
Publiken var förtjust. Båda över Lisas och Symfonisextetten. Och fick extranummer. Symfonisextetten valde sats 2 ur symfoni 7. Dock inte av Sjostakovitj utan av Beethoven. Han dirigerade själv premiären av sin symfonin 1813 vid en välgörenhetskonsert för soldater som sårats i Napoleons slag vid Hanau (känd som bröderna Grimms födelsestad).
Synnerligen proffsiga musiker och musik av sällsynt kraft skapade en oförglömlig afton i Forsby kvarns totalrenoverade miljö. En plats att återvända till redan på lördag, då nästa konsert äger rum.