"Konsten motar ytligheten"

Konsten är viktig i vårt informationssamhälle, säger Bill-Ove Jonsson. Han anser att den behövs som en slags motvikt till det allt snabbare tempot och ytligheten. Under påskhelgen är han aktuell med två utställningar. En i Alunda och en i Österbybruk.

På tomten utanför huset står Bill-Ove Jonssons grällt rosa husvagn, rustad med Dr Synthetic’s breda sortiment. Dr. Synthetic är ett exempel på hans konceptuella konstprojekt. Varumärket Dr. Synthetic skapades i samband med en utställning i Yokohama, Japan, hösten 2011.

På tomten utanför huset står Bill-Ove Jonssons grällt rosa husvagn, rustad med Dr Synthetic’s breda sortiment. Dr. Synthetic är ett exempel på hans konceptuella konstprojekt. Varumärket Dr. Synthetic skapades i samband med en utställning i Yokohama, Japan, hösten 2011.

Foto: Christer Bergström

FORNBRO2015-04-02 06:00

– Konsten behövs som reflektor ... retsticka ... oas ... Genom konsten kanske jag kan bidra till att göra världen åtminstone pyttepyttepyttelite mänskligare, svarar han på frågan om vilken programförklaring han vill ge åt sina konstnärliga idéer och uttryck.

Snabbheten, stressen, ytligheten i samhället ... Själv beskriver han vår tids sätt att leva som bilder utan text, där det inte finns någon fördjupning.

Det är inte bara i konsten han har ambitionen att vara en motvikt mot dagens stressiga samhälle. Han vill leva som han lär.

Därför sökte sig Bill-Ove och hans sambo Marie ifrån det höga tempot i storstaden ut till lugnet och tystnaden i den lilla byn Fornbro utanför Alunda. Så mycket ut på landet man kan komma.

– Jag är uppväxt på landet utanför Karlstad och uppskattar verkligen den här lantliga miljön. Ica i Alunda har en soffa innanför entrén som kunderna kan sjunka ner i ... Otroligt! Det är långt ifrån hetsen i storstaden, säger han och fortsätter:

– Informationssamhället är paradoxalt. Vi har tusen hjälpmedel som ska göra det enklare för oss. Datorer, telefoner och annan teknisk utrustning. Men nutidsmänni­skan har väl aldrig varit mer stressad än nu. Och så springer folk i väggen.

Bill-Ove Jonsson har själv upplevt utbrändhet. Han kom tillbaka. När jag ­frågar vad som driver honom vidare i hans konstnärliga sökande svarar han utan att tänka:

– Friskvården.

Han började med ­måleri och lera. Sedan har han fortsatt med att jobba med många olika konstnärliga uttryck och tekniker som grafik, mer skulptur i olika material som sten, installationer och konceptkonst.

Han är för rastlös för att bara ägna sig åt en teknik.

Hur vill du beskriva ­konceptkonsten?

– Någonting som ingen annan än konstnären begriper, säger han.

Vi sitter i köket som även fungerar som ateljé. När Bill-Ove och Marie ­flyttade från Uppsala till Fornbro lämnade han samtidigt den ateljé han hade i Uppsala. Nu har han planer på att bygga en ateljé på tomten, men tills den ser dagens ljus använder han köksbordet för sina arbeten.

I ett rum på ­nedervåningen har han staplat all konst och tittar man närmare på hans produktion visar den på ett brett register.

Fyra år i rad har Bill-Ove Jonsson varit diplom­makare till det internationella priset The Right Livelihood Award. Senast i december tog Edward Snowden emot diplo­met och hederspriset. Edward Snowden, visselblåsa­ren som avslöjade USA:s massövervakning, ­kunde inte medverka på Right ­Livelihoods prisutdelning kroppsligen, men via en inte helt felfri videolänk höll han ett tal, stundtals dränkt av störningar, från sin exil i Moskva och tittade rakt på publiken som hade samlats i riksdagens andra kammare.

Utanför köksfönstret skymtar Bill-Ove Jonssons grällt rosa husvagn, rustad med Dr. Synthetic’s breda sortiment av tuber och piller­burkar som Solidaritec, Orka, Empatin, Språkvårdare, shampo för torr och tråkig existens, ­konserverat Olevt liv och andra botemedel för dem som känner livet meningslöst, har brist på empati och solidaritet eller andra tillstånd.

Dr. Synthetic är ett exempel på hans konceptuella konstprojekt. Varumärket Dr. Synthetic skapades i samband med en utställning i Yokohama, Japan, hösten 2011.

På köksbordet har Bill-Ove täckt över några föremål med bruna ­tygstycken som han ska visa i Sadelmakarlängan i Österbybruk med vernissage på långfredagen. Utställningen, som han har tillsammans med Tommy Eriksson, går under namnet ”Emotional Autopsy” och kommer – enligt de båda konstnärerna – att bena ut meningen med allt. Han lättar på förlåten och under tygstyckena visar sig skulpturala keramiska före­mål som ingår i utställningen­.

I Alunda hela påskhelgen, i arrangemanget Konstsafari, visar han måleri och blandteknik i Alliansloka­len, tillsammans med Jennie McMillen som visar 3D-objekt och broderi, Åse och Johan Frid ställer ut akvareller respektive teckningar.

– Det är sällan man sitter och pratar med någon som vi gör nu. Nästan alla har en Iphone eller Ipad som man är upptagen med. Tiden går fortare och fortare. Här i Fornbro går jag hellre ner och pratar med grannen, säger Bill-Ove Jonsson som tror att mycket av hans liv kommer fram i hans konstnärliga uttryck.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!