Sedan tidigare stÄr det klart att teaterlinjen gÄr i graven för att stÀrka ekonomin hos huvudmannen Region Uppsala. Ekonomin Àr ocksÄ ett av motiven för att tillfÀlligt stÀnga de övriga estetiska utbildningarna (konstlinjen, musiklinjen och skrivarlinjen). Men i grunden finns en mÄngÄrig konflikt pÄ skolan.
â Det handlar om ett stort och lĂ„ngvarigt arbetsmiljöproblem. Region Uppsala har lagt ned stora resurser pĂ„ att komma till rĂ€tta med konflikten mellan lĂ€rargruppen Ă„ ena sidan och rektor och ledningen Ă„ den andra, sĂ€ger Cecilia Linder (M), ordförande i kulturnĂ€mnden.
Enligt henne handlar det om att de cirka 15 lÀrarna pÄ de estetiska utbildningarna vÀgrar rÀtta sig efter regler som rektor stÀllt upp. Det har bland annat handlat om arbetstiderna och administrativa rutiner.
â Det har skurit sig rejĂ€lt trots mĂ„nga försök att rĂ€tta till situationen. Nu Ă„terstĂ„r egentligen bara att pausa kurserna. Men inriktningen Ă€r att de estetiska utbildningarna ska Ă„terkomma till Wik, sĂ€ger Cecilia Linder.
Hon betonar att det rör sig om ett förslag frÄn kulturdirektören och rektor. Hennes bedömning Àr dock att det finns politisk enighet i nÀmnden om att fatta ett sÄdant beslut vid mötet 26 maj.
Det betyder i sÄ fall att enbart tolkkurser kommer att ges ute pÄ Wik till hösten. DÀremot pekar mycket pÄ att Wiks allmÀnna kurser, som dock ges pÄ Uppsala folkhögskola i Ultuna, byggs ut.
â Det hĂ€nger ihop med att staten aviserat en satsning pĂ„ folkhögskoleutbildningar till följd av ökad arbetslöshet i coronautbrottets spĂ„r, sĂ€ger Cecilia Linder.
Hon beklagar att det lutar Ät en pausning men konstaterar samtidigt att det inte gÄtt att lösa den mÄngÄriga konflikten med hjÀlp av företagshÀlsovÄrd och konsulter.
AnnaLena à berg, förestÄndare pÄ skrivarlinjen, tog emot beskedet frÄn Region Uppsala med bestörtning. Hon har jobbat som lÀrare pÄ Wik sedan 1983, tidvis Àven som rektor.
â Det hĂ€r Ă€r chockerande. Wiks folkhögskolas estetiska kurser har ett gott rykte med mĂ„nga sökande elever varje Ă„r. Uppenbarligen finns det ett stort behov av vĂ„ra utbildningar, sĂ€ger hon.
Hon delar Cecilia Linders Äsikt om att det finns en konflikt i botten. Enligt AnnaLena à berg finns det stora skillnader i synsÀttet pÄ vad en folkhögskola Àr och hur verksamheten ska bedrivas.
â Folkhögskolan har traditionellt varit fri. Verksamheten har formats av rektor och lĂ€rarna. Vi hör till Region Uppsala som styrs av politiker. Jag anser att deras roll Ă€r att peka ut riktningen, inte detaljstyra vĂ„rt kursutbud.
Hon menar att Region Uppsala försöker pressa in folkhögskolelÀrarnas vardag i fyrkantiga mallar och system som kanske fungerar pÄ andra typer av arbetsplatser.
â VĂ„r verklighet ser inte ut sĂ„. Vi har konserter, upplĂ€sningar och annat pĂ„ tider som ligger utanför den egentliga arbetstiden. Vi umgĂ„s med eleverna, det Ă€r en del av utbildningen. TyvĂ€rr finns det ingen förstĂ„else för det, sĂ€ger hon.
Enligt henne hade pausningen gÄtt att undvika om det skett konstruktiva samtal och om det funnits en kompromissvilja frÄn Region Uppsala.
AnnaLena à berg tror att det blir svÄrt att Äteruppta utbildningarna.
â Det lĂ„ter som en utopi. Har man en gĂ„ng skrotat en utbildning sĂ„ tar det flera Ă„r att bygga upp den igen.
SjÀlv lÀmnar hon Wik inom kort och blir pensionÀr tidigare Àn planerat.