Konstsamlaren Peggy Guggenheim bröt mot alla konventioner när hon valde bohemlivet framför borgerligheten. Men i dokumentären om hennes spännande liv får den chockerade omgivningen för mycket plats.
Peggy Guggenheim var societetsflickan från New York som blev bohemdrottning i Paris. Hon räddade modernistiska mästerverk undan nazisterna och skapade en av världens finaste konstsamlingar. Men när en av intervjupersonerna i filmen om hennes liv får möjlighet att formulera en postum fråga till denna naturkraft svarar han utan tvekan: "Hur var Samuel Beckett i sängen?".
Denna nedlåtande ton präglade samtidens syn på Peggy Guggenheim (1898_1979), som blev den stenrika klanens svarta får när hon valde bort ett stillsamt liv i högborgerligheten till förmån för konst, sex och total frispråkighet. Och trots att Lisa Immordino Vreelands dokumentär på många sätt är en hyllning så innehåller den också samma gliringar som huvudpersonen fick utstå under hela sitt vuxna liv.
Hon hade ingen smak, hon var inte snygg, hon var som en liten flicka, hon bjöd på dålig mat och billigt vin. Framförallt är det manliga konstkännare som vräker ur sig otidigheter om samma kvinna som lyfte fram och stöttade abstrakta konstnärer som vi i dag ser som några av 1900-talets allra viktigaste: Pollock, Duchamp, Mondrian, Dalí, Kandinskij, Rothko och många fler.
Flera minuter ägnas åt att diskutera huruvida hon var sexig eller inte _ hur kunde hon med sin potatisnäsa få så många män i säng? Det drar ner intrycket av filmen som annars har mycket spännande att berätta om ett liv som levdes helt på egna villkor, om mecenatskap och vikten av ett öppet sinne, om svindlande mod och sviktande moderkänslor. När allt detta reduceras till en barnslig vilja att stå i centrum blir det bara deppigt.
Här finns några starka motröster, bland andra konstnären Marina Abramović som ser Peggy Guggenheim som en förebild för kvinnors rätt att äga sin egen sexualitet. Och när Peggy själv berättar, i en raspig inspelning från 70-talet, då framträder hon i alla sina färger - ett konstverk i sin egen rätt.