Segt och sorgligt

Efter en seg inledning av spanska filmen "ma ma" fällde Susanne Sigroth-Lambe till slut en tår eller två i biomörkret.

Vibrerande. Penélope Cruz är vibrerande fantastisk i huvudrollen i "ma ma".

Vibrerande. Penélope Cruz är vibrerande fantastisk i huvudrollen i "ma ma".

Foto: Nonstop entertainment

Filmrecension2016-06-17 09:00

Magda, spelad mycket bra av Penélope Cruz, lever ensam med sin son som är i tioårsåldern. Pojkens pappa, som är filosofilärare, är på vift med en av sina elever. Hon är själv lärare, men vet om att hon kommer att bli arbetslös till hösten. En knöl som hon har känt i ena bröstet visar sig dessutom vara bröstcancer.

Samma eftermiddag som hon fått beskedet ser hon sonen spela fotboll. En man bredvid henne, gestaltad av Luis Tosar, visar sig vara talangscout för fotbollslaget Real Madrid. Han får i sin tur ett plötsligt och smärtsamt besked per telefon där bredvid henne på åskådarbänken. Men olika tragiska händelser gör att de lär känna varandra.

Magdas gynekolog och cancerbehandlare, spelad av Asier Etxeandia, visar sig vara en okonventionell läkare som tar begreppet helhetssyn på patienten till nya dimensioner.

Det är mycket livssmärta, sjukdom, död och vemod i Julio Medems senaste film. Han har tidigare gjort filmer som "Sex & Lucia"(2001), och "De älskande vid polcirkeln" (1998), kärleksdramer med en del vemod i, även de. Men här är tonen mörkare.

I en ytterst sorglig scen ser Magda på en EM-fotbollsmatch på tv. Hon har påbörjat cellgiftsbehandlingen och är påverkad av den. Sonen har hon skickat ut på landet med släktingar och hon verkar inte ha några vänner att dela vare sig sjukdomens börda eller lyckan över landslagets framgångar med. Än tydligare blir hennes ensamhet när hon ställer sig på balkongen för att se hur andra människor firar Spaniens mål.

Det är uppenbart att filmens regissör vill hylla livet och kvinnor med sin film. Men Medem berättar omständligt, med associationer, drömscener och omtag i bilderna och med Alberto Iglesias musik, mest på piano, som en stilla och melodisk bakgrund. Det blir lite för emotionellt, ibland direkt smetigt.

Ändå klämmer jag en tår under filmens slutscener, för det är förfärligt sorgligt alltihop. Nästan allt elände någon kan råka ut för finns med och så rara barn och vuxnas längtan efter dem som en sorts motkraft.

Filmen "ma ma" är det första samarbetet mellan flerfaldigt Oscarsbelönade Penélope Cruz och spanska auteuren Julio Medem, som även denna gång både skrivit manus och regisserat. Men alla hans filmer har inte visats på svenska biografer. Förmodligen är det just Cruz som är skälet till att "ma ma" går upp här. För filmens handling är seg och slutet ger ett sentimentalt överslag. Men är man sugen på att stimulera tårkanalerna en stund så kan den fungera.

Film

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!