Zhang Yimou är tillbaka. Men fantasyäventyret "The great wall" är en besvikelse för både dem som har uppskattat regissörens martial arts-filmer och dem som föredragit hans konstnärligare sida.
Visst finns det regissörer som likt Zhang Yimou har kastat sig till höger och vänster mellan genrer, men till skillnad från många andra har den kinesiske filmskaparen lyckats upprätthålla en tillräckligt hög kvalitet i de flesta av sina verk för att hans konstnärliga status ska bibehållas.
Frågan är om "The great wall" ändå inte blir filmen som tvingar ned Yimou från piedestalen. För det känns långt mellan regissörens tidiga filmer och den tomma fantasy-action han levererar här. Kanske kan man läsa in en symbolik i filmens strider mellan självuppoffrande människor och de dinosaurieliknande monster som attackerar dem, men den är knappast solklar. Det ursäktar inte heller de hafsigt skrivna rollfigurerna eller de logiska luckor som punkterar en redan ganska fånig berättelse.
I centrum står den medeltide, europeiske legosoldaten William (Matt Damon), som har sökt sig till kejsardömet Kina i jakt på hemligheten bakom krutet. Han tillfångatas av kinesiska soldater, men de får strax händerna fulla med okända angripare. Tack vare den skickliga befälhavaren Lin (Jing Tian) avstyrs attacken. Men soldaterna behöver hjälp, vilket får Willam att fundera över sina egna motiv.
Anslaget i "The great wall" är episkt, men bortsett från ett par välkoordinerade, snygga stridsscener bjuder filmen inte på mycket nytt. Tvärtom, med tanke på att det är den dyraste som har gjorts i Kina ser mycket i den ut som om det var hämtat från "Sagan om ringen" _ ingen komplimang givet att Peter Jacksons första Tolkienfilmatisering nu har 15 år på nacken.
Men filmens största problem är tvångsäktenskapet mellan kinesisk filmindustri och Hollywood. "The great wall" är ett påkostat försök att förena två konkurrerande filmmarknader, men alla investeringar går om intet i en tondöv sörja av b-filmsaction och gravallvar.