Sara har suttit i kvinnofängelse i Afghanistan. Detta för att hon som 17-åring rymde med en pojkvän som hon var djupt förälskad i. Även han fick fängelse för den eskapaden. Filmaren och journalisten Nima Sarvestani, tidigare verksam i Uppsala, numera med Stockholm som bas, blev bland annat Emmybelönad och Guldbaggenominerad för sin dokumentärfilm ”Frihet bakom galler” 2014. Den handlar om Sara och hennes vänner i fängelset, där de flesta kvinnornas brott är att de har flytt från sina män.
Den här filmen, ”Systrar bakom galler”, tar vid där den förra slutade. Sara har frisläppts från fängelset, bara för att få reda på att hennes kille sviker och tänker inte alls gifta sig med henne. Men en annan man har anmält intresse för giftermål och Sara har accepterat det.
Regissören tar med sig Sara till Sverige för att hon ska få vara med när filmen om henne och hennes olyckssystrar i fängelset har svensk premiär. Och han fortsätter att filma Sara i alla de nya situationer hon hamnar i.
På flera filmvisningar hyllas hon som en hjälte.
Sara får bo hos Nima Sarvestani och hans familj i Stockholm. Hon söker asyl i Sverige, då hon är rädd att hennes familj ska döda henne när hon kommer tillbaka till Afghanistan. Allt mer känner hon på friheten och hur den kontrasterar mot det talibanska kvinnoförtrycket i sitt hemland.
Men hon grälar också i telefonen med sin man. Hennes äktenskap handlar om att hon var orolig för att ingen skulle vilja ha henne som före detta "moralisk brottsling". Maken vill inte att hon ska gå ut utan slöja eller utbilda sig. Men Sara kämpar på med myndigheterna för att också han ska komma till Sverige.
I filmen finns också ett thrillerliknande moment. Nima Sarvestani beger sig nämligen tillbaka till Afghanistan för att ta reda på vad som hänt Saras vän Najibeh. Han följer det ena spåret efter det andra. Har Najibeh möjligen stenats eller skjutits till döds av släktingar? Eller lever hon till och med? Inte helt lätta frågor att få svar på i ett land som tydligen inte har någon folkbokföring att tala om.
Nima Sarvestani är själv berättarröst och ställer sig också framför kameran ibland. Både han och hans medproducent Maryam Ebrahimi är synnerligen medverkande i fortsättningsfilmen om Sara.
Hur det går med henne och vad Nima Sarvestani kommer fram till om hennes väninna ska inte avslöjas här. Men känsloladdat, spännande och engagerande är det. Rent av upprörande att den här typen av kvinnoförtryck fortfarande lever kvar. Sarvestani kommenterar inte detta, det räcker med vad som skildras i filmen.