Bara estetik rÀcker inte

Christian Bale och Natalie Portman gör tvÄ av huvudrollerna i Terrence Malicks "Knight of Cups".

Christian Bale och Natalie Portman gör tvÄ av huvudrollerna i Terrence Malicks "Knight of Cups".

Foto: Melinda Sue Gordon

Filmrecension2016-04-01 06:00

Emma Dahlin blir besviken pÄ Terrence Malick

Det hĂ€nder inte ofta att den skygge regissören Terrence Malick Ă€r aktuell med en film. Han har gjort 6 filmer under sina dryga 40 verksamma Ă„r och debuterade 1973 med den fullĂ€ndade ”Badlands”. Det Ă€r ocksĂ„ förmodligen dĂ€rför som förvĂ€ntningarna Ă€r orimligt höga pĂ„ varje ny film frĂ„n Malick. Hans skĂ„despelare ryktas bara ha fĂ„tt sĂ„ kallade ”inspirationsfraser” att jobba med. Malick följer nĂ€mligen inte det konventionella filmberĂ€ttande i form av kronologiska narrativ, utan vĂ€ver istĂ€llet samman scener i ett mer poetisk berĂ€ttande och hans filmer beskrivs ofta som ”esoteriska feberdrömmar”. HĂ€r finns nĂ€stan inget manus alls, utan en samling berĂ€ttarröster som avlöser varandra och som vĂ€vs samman med de drömska scenerna.

I de inledande scenerna av ”Knight of Cups” fortsĂ€tter predikan frĂ„n ”Tree of Life” (2011) med referenser till berĂ€ttelsen ”Kristens resa” dĂ€r huvudkaraktĂ€ren Ă€r pĂ„ flykt frĂ„n staden UndergĂ„ng och pĂ„ jakt efter den himmelska staden. Vi fĂ„r följa Rick (Christian Bale), en författare bosatt i Los Angeles (det finns dock inget i filmen som indikerar att han Ă€r författare och vi fĂ„r till exempel aldrig se honom skriva eller överhuvudtaget intressera sig för litteratur) som genomgĂ„r en spirituell, existentiell kris. Men vi fĂ„r aldrig lĂ€ra kĂ€nna Rick.

Vi hĂ„lls pĂ„ avstĂ„nd och fĂ„r bara fragmenterade bitar av hans liv. Kameran lyckas heller aldrig riktigt fĂ„nga karaktĂ€rerna som stĂ€ndigt svĂ„rfĂ„ngade vĂ€jer undan. Kanske Ă€r det ocksĂ„ Malicks mening. Kanske Ă€r han inte intresserad av att vi ska komma nĂ€rmare. NĂ„got som han dock inte spar pĂ„ Ă€r platta filosofiska blasĂ©uttryck som ”Dreams are nice. But you can’t live in them” och ”Find your way. From darkness to light”.

Vi fĂ„r följa Rick runt Los Angeles likt en flanör, ett begrepp som Walter Benjamin anvĂ€nt som ett subjekt för att förklara moderna, urbana erfarenheter. Enligt Benjamin gav den moderna staden mĂ€nniskor ett annat förhĂ„llningssĂ€tt till tid och rum. Med hjĂ€lp av filmen kan man manipulera tid och rum, vilket ocksĂ„ Malick gör i sitt splittrade berĂ€ttande. Vid ett tillfĂ€lle i filmen sĂ„ besöker Rick LACMA och tittar pĂ„ Chris Burden’s ”Metropolis II”. En uppbyggd modell av en modern stad som symboliserar ett stĂ€ndigt flöde. Till skillnad frĂ„n Malicks tidigare filmer, dĂ€r han intresserar sig betydligt mer för historia, sĂ„ rör sig vĂ„r huvudkaraktĂ€r i ett modernt urbant Los Angeles.

Thom Andersen berĂ€ttar i dokumentĂ€ren Los Angeles Plays Itself om hur missvisande filmer har portrĂ€tterat staden som ofta överskuggas av och reduceras till Hollywood. HĂ€r fĂ„r vi ta del av ett annat Los Angeles som rymmer en mer nyanserad bild av staden. En stad dĂ€r dröm och verklighet inte sĂ€llan flyter samman och som symboliseras med svajande palmer. Det finns en stark mytbildning kring palmen, en symbol för möjligheter och ett extravagant liv. Palmspecialisten Henry Donselman, sa en gĂ„ng att palmen Ă€r ”den enda plantan i vĂ€rlden som kan ge mĂ€nniskor den dĂ€r fantastiska kĂ€nslan som sĂ€ger: ”Jag Ă€r nĂ„gon annanstans. Jag har förĂ€ndrats. Jag Ă€r en ny mĂ€nniska.” En modern mĂ€nniska.

Palmen Ă€r ocksĂ„ en del av den moderna arkitekturen i Los Angeles och figurera ofta flitigt kring byggnader av betong och glas. En scen i filmen, exempelvis, utspelar sig i Pierre Koenig’s moderna Stahl House vars utsikt samlar hela Los Angeles vid sina fötter. Malick vĂ€xlar ocksĂ„ ofta mellan den moderna staden och den öde öknen. Vid ett flertal tillfĂ€llen följer vi Rick nĂ€r han förvirrat vandrar omkring i Death Valley, en miljö den moderna, urbana mĂ€nniskan inte rör sig lika vant i.

Filmen Ă€r indelad i olika kapitel. Alla med namn efter tarotkort som ”The Moon”, ”The Hermit” och ”Judgement”. I avsnittet ”The Hermit”, eremiten, sĂ€ger Antonio Banderas karaktĂ€r ”sometimes you want raspberry, then after a while you get tired of it, you want strawberry”. Det Ă€r kvinnor han menar. Detta ocksĂ„ en devis som huvudkaraktĂ€ren Rick verkar leva efter. Rick byter kvinnor mest hela tiden. Det enda som bestĂ„r Ă€r att dessa kvinnorna alltid Ă€r vĂ€ldigt unga. De Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt lĂ€ttklĂ€dda, kringdansande i bara trosor, lekandes tafatt. Kameran filmar nĂ€rgĂ„nget dessa kvinnor samtidigt som falska och stereotypa fraser yttras, som att kvinnor skulle vara ”nĂ€rmare mystiken” Ă€n mĂ€n.

Visuellt Àr filmen stundtals fantastisk i hÀnderna pÄ Emmanuel Lubezki. Filmen Àr fylld av korta vardagssekvenser som Àr estetiskt mÀsterliga. I en scen dyker en hund efter en boll i en pool. Under vattnet hörs bara sorlet frÄn mÀnniskor som pratar och vi fÄr underifrÄn följa kamerans försök att fÄnga hunden som i sin tur försöker greppa bollen mellan kÀkarna. Men viljan att vara estetiskt tilltalande tar alltför ofta över helt. HÀr finns ingen dramatik och "Knight of Cups" blir lÀtt ointressant. Det finns inget som vare sig engagerar eller provocerar. Malick fÄr dÀrför förlita sig pÄ sin estetiska expertis, vilket i och för sig inte Àr sÄ bara.

Film

kk

Knight of Cups

Regi: Terrence Malick

Royal

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!