Grattis! Hur känns det?
– Urfestligt, oväntat och jätteroligt.
Hur kommer det sig att ditt stycke är med i specialutgåvan?
– 2003 gjorde jag en bearbetning av ett körstycke ur Puccinis "Madame Butterfly", där jag försökte göra en notbild som var lika vacker som musiken. Det vill säga att själva pappersnoterna skulle se tydliga, lättlästa och estetiskt tilltalande ut. Sedan publicerade jag utgåvan på nätet och tänkte inte mer på saken, tills dess att Peter Jacksons produktionsbolag hörde av sig och ville ha med det i "Hobbit: Femhäraslaget – The extended edition". Jag vet inte exakt hur de hittade det, men misstänker att någon i teamet sjunger i kör och på så sätt kommit över stycket.
Har du fått någon respons från Peter Jackson själv?
– Jag har inte haft någon personlig kontakt med honom, men har hört att han är väldigt förtjust i verket. Musiken användes visst också som inspirationsmusik till en begravningsscen i filmen.
Du har tidigare bland annat uppmärksammats för verket "The Nasdaq vocal index", där musiken styrs i realtid av den ekonomiska börshandeln. Finns några likheter med stycket i "Hobbit"?
– Absolut inte, "The Nasdaq vocal index" är ett helt annat slags verk och mycket mer experimentellt.
Har du fått blodad tand nu på detta med filmmusik?
– Lite jo. Scenisk musik har alltid roat mig, och jag har jobbat en del med operakörer vilket förstås har en del beröringspunkter med rörlig bild. Jag har inget planerat just nu, men det kanske kommer – uppenbarligen vet man aldrig vad som väntar.