Cannes är otidsenligt ­– men jag längtar

Har Cannesfestivalen svårt att följa med sin tid? Det undrar Susanne Sigroth-Lambe, som ändå längtar till den prestigefulla filmfestivalen som pågår just nu.

Jurymedlemmarna Yorgos Lanthimos, Enki Bilal, Alice Rohrwacher, Elle Fanning, Maimouna N'Diaye, juryns ordförande  Alejandro Gonzalez Inarritu, Kelly Reichardt och  Robin Campillo vid den 72:dra internationala filmfestivalen i Cannes.

Jurymedlemmarna Yorgos Lanthimos, Enki Bilal, Alice Rohrwacher, Elle Fanning, Maimouna N'Diaye, juryns ordförande Alejandro Gonzalez Inarritu, Kelly Reichardt och Robin Campillo vid den 72:dra internationala filmfestivalen i Cannes.

Foto: Petros Giannakouris

Filmkommentar2019-05-21 10:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Årets Cannesfestival invigdes med en annorlunda zombiefilm, signerad Jim Jarmusch, "The dead don't die". På lördag 25 maj kommer festivalen att avslutas med att en film får den åtråvärda Guldpalmen.

Jag skulle gärna åka ner för att se världspremiären av Quentin Tarantinos film "Once upon a time in Hollywood", som blev klar i sista minuten till festivalen och enligt programmet får vara med och tävla. Brad Pitt spelar stuntman till Leonardo di Caprios rollfigur i 1969 års drömfabrik och det verkar vara en riktig filmkaramell.

Den allra första Cannesfestivalen 1939 avbröts på grund av andra världskriget. Den enda film som hann visas var "Ringaren i Notre Dame" med Charles Laughton i huvudrollen. Vid nästa Cannesfestival, som hölls 1946, vann en svensk film vad som då hette Grand Prix. Det var "Hets", regi Alf Sjöberg och manus av Ingmar Bergman.

Sedan har det blivit ytterligare tre svenska filmer som har vunnit. Ingen av dem är gjord av någon kvinnlig regissör. Det är faktiskt bara en enda kvinnlig regissör överhuvudtaget som fått priset, Jane Campion för "Pianot" 1993,och hon fick dela det med Chen Kaige och hans "Farväl min konkubin".

Här i Uppsala har Fyrisbiografen skrivit på ett avtal med Wift (Women in Film and Television) om att visa lika många kvinnliga regissörers filmer som manligas. De kämpar på. I skrivande stund är filmer av 17 manliga regissörer och nio kvinnliga programsatta i maj.

Förra året var det fem kvinnor och fyra män i juryn för Guldpalmen. Men nio är ett knepigt tal att dela rakt av och i år är fördelningen i juryn fem män och fyra kvinnor.

Bland de 1 845 filmer som festivalcheferna valt ut deltagare i, är 26 procent gjorda av kvinnor. Av de filmer som kom med i någon av sektionerna, blev det till sist 27,5 procent med kvinnliga regissörer. Av de tävlande 19 filmerna är endast fyra gjorda av kvinnliga filmskapare: Céline Sciammas "Portrait de la jeune fille en feu", Jessica Hausners "Little Joe", Mati Dips "Atlantique" och Justine Triets "Sibyl".

Förra året var det tre, så det är i alla fall en ökning. Deras manliga medtävlande är välkända Cannesbesökare, till exempel Pedro Almodóvar som tävlar med sin film "Dolor y gloria" och bröderna Jean-Pierre och Luc Dardenne med "Le jeune Ahmed", Ken Loach med "Sorry we missed you" och Xavier Dolan med "Matthias et Maxime".

Men Cannesjuryn får gärna överraska, tänk om det blir en relativt okänd regissör som vinner Guldpalmen? Vore ju spännande - och smått historiskt om det blev en kvinna!