Plats för kvinnliga filmskapare på Fyrisbion

Fyrisbiografen var först i landet med ambitionen att hälften av filmerna som ges skulle vara av kvinnor. Målet är på väg att nås.

Ur dokumentären om filmpionjären Alice Guy-Blaché , verksam i filmens barndom. Den visas på Fyrisbiografen enbart måndag 10 februari i visningsserien "Dokumåndag".

Ur dokumentären om filmpionjären Alice Guy-Blaché , verksam i filmens barndom. Den visas på Fyrisbiografen enbart måndag 10 februari i visningsserien "Dokumåndag".

Foto: Nonstop Entertainment

Film2020-02-10 07:00

–  Det är en ambition i tiden. Något som vi i föreningen hoppas kan påverka branschen på sikt, säger Ida Thorén, ansvarig för publikarbete och evenemang på Fyrisbiografen.

På måndag 10 februari visas här en  amerikansk dokumentär från 2019 om Alice Guy-Blaché, en filmpionjär som kan sägas ha glömts bort i filmhistorien. Hon regisserade sin första film 1896 och var tillsammans med de mer namnkunniga legendarerna Georges Méliès och Lumiere-bröderna viktig för den tidiga filmens utveckling.  Över 700 stumfilmer skapade hon och Alice Guy-Blaché var den första filmregissören som systematiskt arbetade med att utveckla själva filmberättandet.

– Hon skrev sina berättelser, producerade och regisserade själv. Hon var också en förnyare av mediet. Bland annat handkolorerade hon svartvit film och tog närbilder när ingen annan gjorde det, berättar Ida  Thorén.

 Men likt så många andra framgångsrika kvinnor har hon försvunnit spårlöst ur filmhistorieskrivningen. Den här filmen är till hennes upprättelse. Den är också en detektivhistoria om vart Alice Guy-Blaché egentligen tog vägen när karriären började dala. Berättare är Jodie Foster.

Visningen gästas av Ingrid Stigsdotter, forskare i filmvetenskap vid Stockholms Universitet som har skrivit åtskilligt om kvinnor i svensk filmhistoria, bland annat i projekten ”Women’s Film History Network: Norden” och ”Kvinnor i svensk film”. Hon var redaktör för antologin ”Making the Invisible Visible: Reclaiming Women’s Agency in Swedish Film History and Beyond”, utgiven hösten 2019.

Fyrisbiografen i Uppsala är en föreningsägd biograf där programmet sätts lokalt. Den har tre deltidsanställda, men en stor del av verksamheten sköts ideellt. Detta till skillnad från Uppsalas andra biografer som ägs av Filmstaden (tidigare SF bio) och Nordisk film och där programsättningen i båda fallen sker centralt.

Under 2019 var 34 procent av filmerna på Fyrisbiografen gjorda av kvinnliga regissörer, medan siffran för landet i övrigt var 21 procent.

– Vi är ju inte helt nöjda med det, även om vår siffra är bättre. Vi vill nå högre men verkar i en väldigt ojämställd bransch. Vår förening är en del av Folkets bio och det är ändå den distributör som sticker ut när det gäller att distribuera filmer av kvinnliga regissörer, säger Ida Thorén.

–  Uppnår vi en högre andel kvinnliga regissörer verkar det föra med sig att det även resulterar i fler kvinnor i hela produktionsledet, berättar Ida Thorén.

Hon refererar till ett seminarium på senaste Göteborg filmfestival om en sammanställning av branschens jämställdhetsstatus.  Kontentan där var att kravet på ökande distribution av filmer gjorda av kvinnliga regissörer verkar föra med sig att kvinnors del i filmbranschen blir större överlag.

Fyrisbiografen har fått efterföljare, som Uppsala internationella kortfilmfestival, som hade samma visningsmål vid den senaste höstens festival, samt bio Zita i Stockholm,.

– Vår prognos för våren lyder 42 – 58 procent i fördelning mellan kvinnliga och manliga regissörer. Det ger oss hopp om att nå vårt mål, säger Ida Thorén. 

 –  Men för vår del är fler filmer av kvinnliga regissörer på repertoaren bara en pusselbit bland flera. Vi vill också öka mångfalden och visa filmer från flera länder. Det allra viktigaste är ändå att presentera starka berättelser för vår publik och att aldrig tumma på kvalitén på filmerna vi visar.

Kvinnor som gör film

21 procent av filmer distribuerade till svenska biografen förra året är gjorda av kvinnor och 79 procent av män. 

29 procent av svensk långfilm (spelfilm) 2018 hade kvinnlig regissör.

Distributören  Folkets bio hade förra året 58 – 42 procents fördelning mellan kvinnliga och manliga regissörer. 

I Hollywood är 96 procent av filmregissörerna män. I Europa är 81 procent av filmerna regisserade av män. Av de filmer som visats på svensk bio hittills i år är endast 20 procent regisserade av kvinnor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!