– Tyvärr har jag inte möjlighet att närvara på själva festivalen. Men, om jag vinner får de väl skicka priset, säger Nathalie Hallman med ett skratt.
Hon är född och uppväxt i Luthagen, Uppsala, och nyligen utexaminerad från Beckmans designhögskolas utbildning i visuell kommunikation. Det är med examensarbetet "Ivy Vigilante", en imponerande välproducerad kortfilm målad i starka färgskalor, som Nathalie Hallman nu nått ut i den internationella filmvärlden. Utöver prisnomineringen på Oaxaca Film Fest kommer filmen även snart att visas på brittiska filmfestivalen Raindance.
Från början hade Nathalie Hallman dock ingen aning om att projektet skulle bli så pass stort som det blev.
– Det enda jag visste var att jag, med mitt brinnande filmintresse, ville göra en hommage till alla de regissörer som inspirerat mig – Quentin Tarantino, David Lynch och Wes Anderson. Och så att jag ville jobba med duktigt, yrkesverksamt folk.
I "Ivy Vigilante" får vi en tillbakablick på huvudkaraktären Ivys liv, en kvinna som struntar i normer och tar lagen i egna händer. Den visuella inspirationen kommer från så kallade giallos, en italiensk filmgenre populär under 60- och 70-talen med hård ljussättning och starka färger.
I december 2014 började Nathalie Hallman skriva manus, och i februari i år kontaktade hon på egen hand professionella filmarbetare och bolag med förfrågan om de ville vara med på filmen.
– Alla tyckte att det var en skitkul idé och ställde upp helt gratis. Ett kamerauthyrningsföretag sponsrade till och med filmen med lån av ljud- och kamerautrustning till ett värde av 300 000 kronor.
Producerade gjorde produktionsbolaget Palladium som bland annat står bakom SVT:s "Jordskott", och Nathalie Hallman fungerade själv som både manusförfattare, regissör och art director. Förproduktionen tog drygt fyra månader och inspelningen fem dagar, inklusive en hel del nattarbete. Bland annat filmade man på Hallwylska museet och på Biologiska museet på Djurgården.
Med "Ivy Vigilante"s sprakande färgskalor i åtanke, hur ser Nathalie Hallman på dagens mer visuellt återhållsamma svenska film?
– Jag tycker definitivt att det visuella är något som saknas i svensk film. Det är just därför jag vill in i den här branschen, för att bygga upp den här drömvärlden som faktiskt går att skapa. Även med enkla medel.