Den andra vågen av smittspridning satte stopp för förhoppningen om att Göteborgs filmfestival skulle bli det första stora kulturella evenemanget post corona. Nu blir det i stället en helt digital version av festivalen, med ett betydligt mer slimmat program än vanligt.
– Det kändes sorgligt när vi fattade beslutet, men också skönt. Nu har vi haft tid på oss att skapa en digital filmfestival, som ska kännas som en "händelse", inte som en samling filmer på en strömningstjänst. Då är det viktigt att hålla antalet filmer nere för att kunna ge varje film det engagemang som behövs. Och jag är väldigt stolt över filmerna, säger Jonas Holmberg.
Östlund hyllas
Årets hederspristagare blir Ruben Östlund, vars filmer ska presenteras i ett retrospektiv.
– Han är en av de främsta filmskaparna i Sverige, som har väckt så mycket känslor och tankar hos publiken världen över. Han kommer att berätta om sitt liv och sina filmer under festivalen, säger Jonas Holmberg.
Det bjuds som vanligt på flera tävlingar inom ramen för festivalen, bland annat ska årets bästa nordiska film utses och där tävlar ett par redan starka publikdragare, som invigningsfilmen "Tove" om mumintrollens skapare Tove Jansson och Mads Mikkelsen-frontade "En runda till" av Thomas Vinterberg. Från Sverige kommer Ronnie Sandahls fotbollsdrama "Tigrar", Ninja Thybergs omskrivna långfilmsdebut "Pleasure" samt Guldbaggevinnnaren Magnus von Horns "Sweat".
Temat "social distance" präglar också festivalen, som visar filmer som är skapade under pandemin men som också knyter an till frågeställningar om avstånd, närhet och hur man kommunicerar.
Själen i festivalen
Jonas Holmberg och festivalledningen har förstås funderat mycket över vilken roll filmfestivaler spelar i de nya digitala tiderna – vad är egentligen själen i en filmfestival?
– Jag tror att det kommer att finnas ett fortsatt stort behov av att skapa utropstecken, själva händelsen och allt det roliga runt omkring. Men också det att filmfestivaler kan stå som avsändare, säger Jonas Holmberg och fortsätter:
– Många blir i dag helt matta av att söka i filmtjänsternas utbud. I den digitala världen uppstår ett behov av aktörer som kan hjälpa till att välja. Att skapa en relation till sin publik, och vara trovärdig, det tror jag kommer att vara viktigt.
Göteborgs filmfestival äger rum 29 januari – 8 februari.