Fenomenet kallas "Barbenheimer", det att både Greta Gerwigs "Barbie" och Christopher Nolans "Oppenheimer" hade premiär i fredags. Filmerna har rönt framgångar i hela världen och i Sverige blev det rekord – över en kvarts miljon biobesök på en helg.
– Det är nog det högsta besökarantalet på tjugo år. Det är ett rekord som står sig i alla väderlekar, säger Peter Fornstam.
Också i Uppsala rör det sig om besöksrekord.
– Det har varit fullt med folk, dubbelt så mycket som en vanlig lågsäsongshelg. Det är säkert en av våra största helger sedan pandemin, säger Hanna Olson, biografchef på Filmstaden i Uppsala.
Mängden besökare, som Filmstaden ännu inte offentliggjort, kom lite som en överraskning för Hanna.
– Lite förberedda var vi, men inte på den här nivån. Hade jag vetat att det skulle komma så här många hade jag haft mer personal.
Det är långt ifrån första gången som två stora filmer har premiär på samma dag. Strategin syftar till att öka biobesöken för båda – men bara en kan segra.
I Sverige leder "Barbie", som Filmstaden har valt att satsa på nationellt med pynt, rabatter och rosaklädd personal. Också i Uppsala leder "Barbie", men det är en jämn kamp.
Peter Fornstam påpekar att "Barbie" är kortare än "Oppenheimer", vilket möjliggör fler föreställningar och därför fler besök.
– Det är för tidigt för att säga hur matchen slutar, säger han.
Hanna Olsson gläds åt den framgångsrika helgen och trycker på att biografdöden inte är så närstående som man kan tro.
– Bioupplevelsen är något väldigt speciellt som många fortfarande uppskattar och söker sig till, säger hon.