Vi kĂ€nner till historien: Thelma inser att kulturmannen Victor aldrig kommer att lĂ€mna sitt trygga Ă€ktenskap för henne â trots översinnliga samlag. Hon förvandlas dĂ€rmed till Haggan som skarpt analyserande tar sig an att dissekera Ă€ktenskapets fĂ€ngelse (kritiken verkar dock primĂ€rt riktad mot Victors maka, Ă€ven kallad Ăktenskapshustrun och Madonnan). Haggan sĂ€ger vad hon vill. Hon Ă€r allt annat Ă€n bekvĂ€m och omvandlar subjektet till ett verb: âOch hagga Ă€r Ă€ven ett verb. Att hagga. Det Ă€r en handling. En jĂ€vligt aktiv handling. [âŠ] [J]ag Ă€r inte lĂ€ngre hĂ€nsynsfull. Jag, kvinna, kommer hĂ€danefter skita i att uppföra mig. Jag Ă€r inte behagligâ, skriver Aase Berg.
âHagganâ tituleras som en stridsskrift. Hur det egentligen förhĂ„ller sig med den saken Ă€r dock inte helt klart. SjĂ€lv grips jag av sĂ„vĂ€l medlidande som irritation under lĂ€sningen â nĂ„got som jag inte verkar vara helt ensam om. Sveriges Radios litteraturkritiker Annina Rabe skriver att hon efter att ha lĂ€st de knappt 300 sidorna inte vet om hon har lĂ€st âett stridsrop eller en snyftning.â
Haggan kan i viss mĂ„n ses som en prosaversion av Bergs diktsamling âHackersâ. Men dĂ€r poesins antydningar tillĂ„ter lĂ€saren att vĂ€va in sina egna tolkningar, lĂ€gga in element av sig sjĂ€lv, Ă€r âHagganâ explicit. Grisen ska slaktas.
Och kanske Ă€r det hĂ€r som motsĂ€gelserna uppstĂ„r. I stridsskriftens lockelse ligger en efterlĂ€ngtad möjlighet â en alternativ kvinnlighet. Men Haggan, beskriven i fullformat, Ă€r inte speciellt lockande. Hon saknar lojalitet med allt och alla, sĂ„vĂ€l mĂ€n som andra kvinnor. Den som hoppats pĂ„ en föregĂ„ngsmodell eller ett exempel att följa blir alltsĂ„ snopen, eller, som SvD:s Therese Eriksson uttrycker det i en södergransk blinkning pĂ„ Twitter: âJag sökte en hagga och fann nĂ„got oanvĂ€ndbart. Jag Ă€r besviken.â
För att nĂ„ en subversiv potential verkar det som om Haggans alternativa kvinnlighet behöver kodas enligt förebildstĂ€nkandets logik. Men varför mĂ„ste âstarka kvinnorâ alltid vara förebilder? Det Ă€r rent ut sagt hĂ€mmande. För att vara en förebild handlar primĂ€rt om vad du inte fĂ„r göra (du ska föregĂ„ med gott exempel, vara ett moraliskt rĂ€ttesnöre). En roll definierad av begrĂ€nsning och negation.
PĂ„ det sĂ€ttet kan jag uppskatta Haggans avstĂ„ndstagande frĂ„n allt vad systerskap heter. Men samtidigt faller hon i en annan fĂ€lla. NĂ€r Haggan skriver hamnar vi direkt i relationstĂ€nkandet ÂŹâ Victor och hans sĂ€tt att vara man Ă€r problemet (Ă€ven om problemet i boken utvidgas till att gĂ€lla âalla mĂ€nâ). Haggan Ă€r alltsĂ„ fast i att beskriva en manscentrerad problemstĂ€llning i stĂ€llet för att Ă€gna sig Ă„t âsin grejâ (vilket skulle kunna vara politik, AI eller nĂ„got helt annat). Hon kommer aldrig ifrĂ„n att hela hennes liv kretsar kring den dĂ€r snubben som inte vill leva med henne.
I den litterÀra hagelstormen av angrepp, aggression och bitterhet mÄste lÀsaren verkligen anstrÀnga sig för att slÄ upp ett minimalt utrymme för tolkning. Och kanske ser man tydligast nÀr man sneglar snett i backspegeln, nÀr den direkta synvinkelns skÀrpa faller bort. NÀr Haggan tror att ingen ser henne, att ingen lÀngre lyssnar. Den vanliga mÀnniskan i baksÀtet.
För Haggan Ă€r egentligen inte speciellt unik â hon finns lite varstans. Och Bergs tappning av rollen lĂ„ter sig (tack och lov) inte slĂ„s in i förebildsförpackningens sidensnören. Hon ger oss ingen manual, ingen instruktion â och det Ă€r bra. För precis som jag inte gillar alla mĂ€nniskor jag möter sĂ„ gillar jag inte heller Haggan, Ă€ven om jag stundtals sympatiserar med henne. Och det vi behöver Ă€r vare sig fler kvinnliga förebilder eller haggor, utan en insikt om att Ă€ven kvinnor fĂ„r vara mĂ€nniskor (!) med fel och brister. Ge Haggan en kram.