Moderna spänningsromaner skildrar ofta polisarbete, eller rör sig inom andra närliggande yrkeskategorier, men då och då dyker de upp, berättelser som låter oss träda in i huvudet på en författare, något som kan ge en alldeles speciell läsupplevelse.
Vem kan till exempel glömma Stephen Kings "Lida", där en populär författare söks upp av sitt största läsarfan och hamnar i hennes krävande och gastkramande våld? Frågan inställer sig: vem har egentligen makten över och ger liv åt berättelsens figurer? Är det författaren eller läsaren?
Och vem skulle någonsin kunna skaka av sig bilden av den galne författaren i "The Shining", som driven till vansinne av skrivandets våndor löper amok på det gamla hotellet där han skulle finna skrivro, och snart kommer att utgöra en fara för sin egen familj? Se där en inblick i skrivkrampens plåga och inspirationens baksidor.
Det är nog så att skildringar av författares liv, och av skrivandets vedermödor, väcker ett särskilt intresse hos många läsare, för att sådana berättelser ger oss en skymt av tillvaron bakom kulisserna, och en aning om vad som kan ske i huvudet på en skapande människa. Hur går det egentligen till när berättelser växer fram? Vilka är verktygen, drivkrafterna och fallgroparna? Var går gränsen mellan författare och läsare, och den mellan verklighet och fiktion? Sådana ämnen kan blotta hisnande perspektiv och insikter, och starkt laddade relationer, särskilt tacksamma att väva in i just spänningsintriger.
Veckans boktips, med författare, förläggare och litteraturvetare i huvudrollerna, ställer en rad intressanta frågor: Kan man ta över och fortsätta att skriva på någon annans bokserie, utan att samtidigt hemsökas av författarens röst och kynne? Hur långt kan en förläggare vara beredd att gå för att marknadsföra böcker och få dem att sälja? Är det möjligt att en viss skrivteknik – en författares skrivövning för att hitta rätt röst åt sin huvudperson – i orätta händer skulle kunna få fasansfulla och rentav dödliga konsekvenser?
Gertruds 3 tips
Verity
Colleen Hoover (Modernista)
Nu kommer Tiktok-fenomenet, romancedrottningen Colleen Hoovers succéthrillerdebut, äntligen ut på svenska. Doldisförfattaren Lowen får i uppdrag att skriva vidare på författarstjärnan Veritys bästsäljande bokserie. Själv är Verity okontaktbar efter en bilolycka, omvårdad av sin man Jeremy, som bjuder in Lowen att bo i deras hem för att gå igenom materialet i Veritys skrivkontor. Attraktion uppstår, men kan Lowen lita på Jeremy? Vad hände egentligen parets omkomna barn? Är Verity hjärndöd eller följer hennes blick Lowen i smyg? Veritys hemliga självbiografi avslöjar hårresande familjehemligheter. Men vad är sant? Vem är psykopat och vem är oskyldig? Här blandas erotisk spänning och starkt obehag i en krypande historia med verkligt hitchcocksk sluttwist.
Skarp
Helena Dahlgren (Bokförlaget Forum)
Denna pärla kom ut på pocket tidigare i vår och handlar om litteraturvetaren Emma Wijkman, som skriver avhandling om sin favoritförfattare Beata Skarp. När hon tilldelas ett vistelsestipendium för att sitta och arbeta i huset på gården i Norrbotten där den mytomspunna författaren bodde innan hon dog en mystisk död – då går det förstås inte att tacka nej. Och snart väcks frågor: Vad var det egentligen som hände? Är Skarps familj, som bor på gården, så trevliga som de verkar? Var går egentligen gränsen mellan och verklighet och fiktion, mellan författare och läsare? Dahlgrens thriller har både deckarintrig och drag av klassisk skräck. Den är full av oroande symbolik och lekfulla litteraturreferenser, och ett måste för alla spänningsnördar.
Död, rik och berömd
Morgan Larsson (Bokförlaget Polaris)
Rut Flood har just dumpats av sitt gamla förlag när en ung och entusiastisk förläggare dyker upp och vill skriva kontrakt på hennes nya bok. Men hans metoder är hon knappast beredd på. Ett författarens mystiska försvinnande iscensätts för att sätta fart på bokförsäljningen – från skrivarstugan i fjällen far Rut till Indien, hittar nya vänner på vägen och inser samtidigt att någon är ute efter att skada henne. Kan hennes förläggare vara inblandad? En plötsligt uppkommen chans att byta identitet sätter igång en fartfylld kamp för upprättelse och revansch i denna underhållande historia som balanserar på gränsen mellan spänningsroman och feelgood, och som handlar om författares villkor i en allt glättigare, och allt mer föränderlig bokbransch.
Gertrud Hellbrand är krönikör och författare. Hon har bland annat skrivit deckarserien ”Östgötasviten”.