Intriger på Saltkråkanön leder till ännu ett mord

Uppsalafödda Magnus Abrahamsson är aktuell med sin andra bok om mord på Norröra, "Eldhav". Och nummer tre är redan på gång.

Norröras ångbåtsbrygga, här spelades "Saltkråkan" in och här har författaren Magnus Abrahamsson förlagt sin deckarserie "Mord på Norröra".

Norröras ångbåtsbrygga, här spelades "Saltkråkan" in och här har författaren Magnus Abrahamsson förlagt sin deckarserie "Mord på Norröra".

Foto: Hasse Holmberg / TT

Deckare2023-06-07 05:00

Manusförfattaren och tv-producenten Magnus Abrahamsson har arbetat med dokumentärer som "Helikopterrånet" och "Infiltratören", och långköraren "Svenska Fall". Nu är han aktuell med sin andra deckare i serien "Mord på Norröra", den ö där "Vi på Saltkråkan" spelades in och snart ska spelas in igen. 

– Jag och min dåvarande fru köpte hus på Norröra. Vi tittade på huset en septemberdag, det var idylliskt och kändes anrikt, säger han. 

Den idyll de fastnade för – en harmonisk och fridfull Saltkråkan-oas med en orörd horisont – visade sig dock ha underströmmar av konflikter, intriger och missunnsamhet. Han berättar om en gång när de kom ut till huset och får gick och betade på deras tomt. Får som sedan tvångsförflyttades från ägarna för att ägarna inte förmådde sköta dem, enligt Abrahamsson.

undefined
TV-serien "Vi på Saltkråkan" med Tjorven, spelad av Maria Johansson, och hunden Båtsman.

– Det fanns någon slags misär bland de gamla bofasta, djurens ägare hade varken ork eller råd att ta hand om fåren. På möten i samfällighetsföreningen uppstod det ofta konflikter mellan sommargäster och markägare. Det var bråk om gästbryggan, den skulle inte byggas för då skulle det bli för många gäster på ön. Man ville inte ha dit folk helt enkelt så man sa nej till nya bryggor, runt hela ön. Folk kunde bli arga om man råkade gå på deras tomt, säger Magnus Abrahamsson och fortsätter:

– Det var väldigt idylliskt också, vi hade vänliga sommargrannar men konflikterna låg liksom under allting. Vi höll oss lite ifrån det där, säger han.

Hur är det att arbeta med fiktion efter alla dokumentärer?

– När man jobbar med dokumentär har man ett journalistiskt ansvar för att berätta sanningen, men det finns olika sätt att berätta en sanning. Det behöver inte nödvändigtvis vara i kronologisk ordning och man måste välja vilka delar man berättar. Det handlar om att bygga dramaturgin på ett så spännande sätt som möjligt, säger han. 

undefined
Magnus Abrahamsson är aktuell med sin andra bok om polisinspektör Elsa Kahn på Norröra, Saltkråkanön.

Hur mycket sanning finns det i dina deckare?

– "Eldhav" börjar med en brand i en båt där en man sitter bunden. Den har jag lånat från en tragisk historia om en man som blev hittad uppbränd i en bil. Men sedan börjar karaktärerna leva sina egna liv, det blir så när fantasin flödar, säger han och skrattar högt.

Blir det fler mord på Norröra?

– Ja! Det hoppas jag verkligen, det finns en underliggande berättelse om polisinspektören på Norröra, Elsa Kahn, den kommer att fortsätta. Läsarna kommer att få veta mer om hennes bakgrund i trean, det finns en cliffhanger i andra boken, säger Magnus Abrahamsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!