Stephen King har för vana att skriva om författare som råkar illa ut. Så sker även i nya "Holly" som börjar med att en författare och universitetslärare överfalls under en löprunda och tas till fånga.
Skräckmästaren är dock inte ensam om att utsätta författare för hemskheter. Han har god konkurrens av sina svenska kollegor.
I "Lögnaren" låter Monica Rehn en framgångsrik författare anklagas för våldtäkt i ett anonymt brev och i mediedrevet som följer. I Christina Ericsons "Debutanten" tar författaren Sandra Thulin sitt liv och hemligheter i hennes familj uppdagas under utredningen. I "Författarmorden" av Erika Rockborn hittas en författare med huvudet avskuret i en bassäng i Gothia Towers – mitt under Bokmässan.
Även Pascal Engmans kommande "Bestseller" tar avstamp i Bokmässan dit en framgångsrik författare är på väg när han skjuts ihjäl. Polisinspektör Vanessa Frank och hennes kollegor tvingas ge sig in i kaoset i mässhallen för att förhöra förläggare och agenter.
För alla som varit på Bokmässan vet ju att det kan vara en minst sagt omtumlande upplevelse. Jag var själv där för första gången förra året, eftersom jag romandebuterade under pandemin, och skulle nog beskriva upplevelsen som något av ett mord på alla sinnen. Intressant och en fantastisk arena att möta andra bokälskare och författare, visst. Men också trångt, grällt, oändligt stort och en kakafoni av visuella och audiovisuella intryck i form av författarsamtal på olika förlagsscener som pågår överallt samtidigt och skapar en gigantisk ekokammare.
Redan efter första dagen var jag så slut att jag var tvungen att retirera till rummet för några vilotimmar.
Men i år är jag förhoppningsvis bättre rustad. Eller kanske inte.
Den uppgraderade säkerhetsnivån lär kasta en nervig skugga över evenemanget dit runt 80 000 besökare brukar vallfärda. Som om inte det räcker är jag själv inbjuden som författare till deckarsektionen Crimetime. Att utsättas för bländande strålkastare och ett batteri av frågor på scenen lär inte göra upplevelsen mindre skrämmande.
I synnerhet inte efter att ha läst ett antal deckare om författare som råkar illa ut.
Jag menar, vem vet vad som kan gömma sig därute i vimlet?
Johans 3 tips
Holly
Stephen King (Albert Bonniers förlag)
Den börjar som en standard noir-deckare om en författare och universitetslärare som avbryter sin joggingtur för att hjälpa ett äldre par i nöd, men blir överfallen med ett nålstick i nacken. Privatdetektiven Holly Gibney (som figurerat i tidigare King-böcker som "Outsiders" och "Mr Mercedes") blir involverad då hon kontaktas av mamman till en ung kvinna som försvunnit i samma kvarter. Inte en av Stephen Kings bästa, men till slut blir det ändå en härligt blodig kannibalfest. King tar avstamp ur en tidigare novell, "Blod säljer", och hittar en extra dimension genom att förlägga den till under pandemin. Extra kul som Uppsalabo är att den delvis utspelar sig i Upsala - i Minnesota.
Bestseller
Pascal Engman (Bookmark)
Pascal Engmans spänningsromaner präglas ofta av gedigen research som bottnar i hans bakgrund som journalist. Denna gång gör han en slags meta-lek av hur farlig författarresearch kan bli när man förbereder en deckare om kriminella. I "Bestseller" mördas thrillerförfattaren Raymond Salinas utanför sitt hem när han är på väg att åka till Bokmässan i Göteborg. Spåren leder snart in på 3D-printade vapen och Vanessa Frank inser att författaren hade djupgående kontakter inom flera kriminella nätverk. Det blir både högaktuellt och otäckt spännande med en rafflande upplösning som gör den till i mitt tycke Engmans bästa sedan "Kokain". Släpps den 9 oktober.
Välkommen till evigheten
Camilla Grebe (Wahlström & Widstrand)
Förlagsredaktören Lykke är gift med succéförfattaren Gabriel Andersen och bor på gården Evigheten dit de flyttade då Lykke blev gravid med deras två tvillingpojkar. Men Lykkes liv förvandlas till en mardröm när hon blir anklagad för mord – ett mord som har kopplingar till ett annat, åtta år tidigare. Camilla Grebes hyllade kriminalroman rör sig på flera parallella berättarplan och är inte bara en elegant skriven och sinnrikt konstruerad version av Edgar Allan Poes klassiska mordgåta det slutna rummet från "Morden på Rue Morgue"1841. Det är också en skarp skildring av den litterära branschen.
Johan Brännström är journalist och deckarförfattare.