De senaste månaderna har Machine Games prisats och hyllats för sitt spel "Wolfenstein II: The New Colussos" som släpptes i höstas. Det blev en stor framgång bland både spelare och kritiker och nomineringarna till olika galor och tävlingar har varit många.
– Vi hade en vision när vi började utveckla spelet som vi lyckades genomföra och vi är väldigt nöjda med resultatet. Sedan är det så klart kul när andra uppskattar och förstår det man försökt göra och mottagandet har varit överväldigande, säger Jens Matthies, kreativt ansvarig på Machine Games.
Den Uppsalabaserade studion jobbade med spelet i drygt tre år och det är en uppföljare till "Wolfenstein: The New Order" som släpptes 2014.
Handlingen utspelar sig i en alternativ historia på 1960-talet där nazisterna vunnit andra världskriget och man får följa krigsveteranen William ”B.J” Blackowicz.
– Det är väldigt speciellt att arbeta med något under så lång tid och jag tror att man måste ha ett visst psyke för att klara av det. Under större delen av tiden kan man inte se slutet och det är inte alla som klarar av det, utan väntan kan knäcka folk, säger Jens Matthies.
Machine Games grundades 2009 sedan sju erfarna utvecklare – däribland Jens Matthies – hoppade av spelstudion Starbreeze och startade eget i Uppsala. I början gick det trögt när de utvecklade egna spelkoncept och försökte sälja dem till större företag.
– Det var en väldigt nervös och tung period då vi knappt hade någon inkomst. Jag var veckor från att behöva sälja min lägenhet eftersom jag inte kunde betala hyran och risken var stor att allt skulle gå åt helvete innan vi blev uppköpta, säger Jens Matthies.
Ingen nappade på den lilla okända spelstudions idéer men två år efter att den grundats bestämde sig Bethesda för att köpa hela studion. Det amerikanska spelföretaget imponerades av killarnas hårda arbete och efter uppköpet skapade de en ny upplaga av legendariska Wolfenstein, föregångaren till Doom och Quake och som var ett viktigt inslag i genren first person shooter (FPS).
– Det gick ungefär ett och ett halvt år innan vi blev en del av Bethesda och när jag tänker på den tiden känns det overkligt. Det är otroligt mycket som måste klaffa för att nå dit vi har nått och nu är vi en studio som kan tävla med världseliten.
På den fjärde våningen i St Pers gallerian samlas de drygt hundra anställda. Vid starten 2009 bestod spelstudion enbart av de sju grundarna men efter uppköpet har de växt enormt och många fler människor samsas numera på företagets röda heltäckningsmattor.
– Det funkar jättebra att jobba i Uppsala och det har blivit fler spelstudior här. Precis som staden i övrigt är dess spelvärld lagom och behaglig att leva och verka i, säger Jens Matthies.
Jens började sin karriär som grafiker med att bygga banor och göra texturer. Sedan utvecklades det till en mer kreativ roll och i dag är hans officiella titel ”Creative Director”.
Därmed arbetar han mycket med berättandet, det visuella och den artistiska dimensionen som han själv kallar det.
– När jag var liten hade jag fyra drömmer: antingen bli dykare, astronaut, filmregissör eller spelutvecklare. Jag börjar få några år bakom mig och det är fortfarande otroligt roligt att jobba med det här.
Studions framtida projekt är fortfarande hemliga men Jens har svårt att tro de senaste årens utveckling och siktar framåt.
– Den interna pressen är alltid störst och värst. Vi vill alltid att varje projekt ska bli så bra som möjligt och bättre än det vi gjort tidigare. Om allting går som det ska brukar vi hålla på med ett spel i minst tre år och det är en stor investering i ens liv. Vi vill hela tiden överträffa oss själva och göra de bästa spelen.