Spelutvecklaren Pontus Ullbors skapar sina egna magiska vÀrldar

Tidigare har han varit inblandad i flera framgÄngsrika indiespel. Nu ska Uppsalasonen Pontus Ullbors slÀppa sitt allra första egenutvecklade spel. "Zone 6" tar med spelaren pÄ en storslagen resa genom en snöig sci-fi-vÀrld.

Pontus Ullbors Ă€r aktuell med sitt första egenutvecklade spel som heter "Zone 6". Han beskriver det som ett digitalt "Dungeons & Dragons" – med en twist.

Pontus Ullbors Ă€r aktuell med sitt första egenutvecklade spel som heter "Zone 6". Han beskriver det som ett digitalt "Dungeons & Dragons" – med en twist.

Foto: Patrich Vikström

Datorspel2025-01-02 05:00

Det Ă€r brĂ„da tider hemma hos Pontus Ullbors. Om ett par mĂ„nader ska spelet som han jobbat pĂ„ de senaste fem Ă„ren slĂ€ppas och det Ă€r fortfarande en hel del som behöver fixas. 

– Uppbyggnadsfasen Ă€r alltid roligast nĂ€r man gör spel, för dĂ„ testar man massa idĂ©er. Under slutskedet försöker man mest se till att allt fungerar och oroar sig för att hĂ„lla deadline, sĂ€ger Pontus och slĂ„r sig ned vid skrivbordet i vardagsrummet.

Spelet i frĂ„ga heter "Zone 6" och kan beskrivas som en visuell roman som utspelar sig i en frostbiten sci-fi-vĂ€rld. I spelet kan upp till fyra spelare samarbeta, utveckla sina karaktĂ€rer och pĂ„verka berĂ€ttelsen genom val de stĂ€lls inför. 

– TĂ€nk dig ett digitalt "Dungeons & Dragons", men med en twist, sĂ€ger Pontus och ler hemlighetsfullt. 

Orden hinner knappt lĂ€mna hans lĂ€ppar innan han fortsĂ€tter: 

– Okej, jag spoilar vĂ€l lite dĂ„! Spel har vanligtvis en slutboss, twisten Ă€r att hĂ€r förvandlas en av spelarna till bossen och tvingas kĂ€mpa mot sina forna vĂ€nner. Vem det blir beror pĂ„ de val man gör.

undefined
Det mesta av spelutvecklingen sker framför datorn hemma i vardagsrummet.

Inspirationen till "Zone 6" kommer delvis frĂ„n japansk manga och anime, men framförallt frĂ„n andra spel. Pontus har nĂ€mligen varit spelintresserad sedan barnsben dĂ„ han satt klistrad framför tv:n i pojkrummet i SĂ€vja och spelade Nintendo 64. 

– Spelar man mycket sĂ„ blir man ocksĂ„ duktig pĂ„ att lĂ„na idĂ©er och utveckla dem till nĂ„got eget. NĂ€r jag spelar tĂ€nker jag ofta pĂ„ hur jag skulle kunna göra spelet bĂ€ttre och roligare, berĂ€ttar han. 

Vid det hĂ€r laget Ă€r Pontus en erfaren spelutvecklare med en handfull titlar pĂ„ sin meritlista, men "Zone 6" Ă€r det första spelet han slĂ€pper i egen regi. Det mesta av utvecklingen sker framför datorn hemma i vardagsrummet. Han har skrivit bĂ„de manus och gjort det mesta av grafiken. KaraktĂ€rer och miljöer ritar han först för hand pĂ„ en ritplatta för att sedan bearbeta vidare i programmet Photoshop. 

Även om han gör mycket sjĂ€lv sĂ„ stĂ„r han inte helt ensam – vid sin sida har han tre vĂ€nner som hjĂ€lper till med programmering, animationer och ljud.

undefined
Pontus Ullbors har sjÀlv ritat illustrationerna till sitt nya spel, "Zone 6".

Trots att Pontus har tagit steget till att utveckla egna spel sĂ„ har det inte alltid varit ett sjĂ€lvklart yrkesval. VĂ€gen har varit lĂ„ng och krokig. 

– Att jag jobbar med det jag gör idag Ă€r ett resultat av hĂ„rt slit, tur och att jag vĂ„gat ta chanser, sĂ€ger han och rĂ€ttar till glasögonen. 

Efter gymnasiet kÀnde han sig ganska vilsen och började plugga till civilingenjör i elektroteknik. Han insÄg dock snabbt att det inte passade honom och efter ett halvÄr hoppade han av utbildningen. Men nÀr en dörr stÀngs, öppnas en annan.

– Samtidigt vĂ€xte mitt spelintresse och jag insĂ„g att det finns ju folk som jobbar med att göra spel, och jag tĂ€nkte att det skulle passa mig mycket bĂ€ttre, berĂ€ttar han. 

Han valde dĂ€rför att byta bana och sökte in till ett treĂ„rigt program i spelutveckling vid högskolan i Skövde dĂ€r han specialiserade sig pĂ„ grafik. Utbildningen gav honom nyttiga kunskaper, samtidigt som han knöt kontakter med likasinnade – vilket skulle visa sig vara avgörande för hans framtida karriĂ€r. 

Efter utbildningen hörde nÀmligen en klasskompis av sig med ett jobberbjudande:

– Det lĂ€t rĂ€tt desperat nĂ€r han sa ”Vi behöver dig, vĂ„rt spel ser ut som skit. Kan du fĂ„ det att se bĂ€ttre ut?”, men samtidigt tyckte jag att det lĂ€t som en kul grej, sĂ€ger Pontus och skrattar. 

En vecka senare började han pĂ„ den lilla spelstudion Landfall med att göra grafik till spelet "TABS" och dĂ€refter till spelet "Stick Fight: The Game". Det skulle visa sig vara ett framgĂ„ngsrecept, för idag har spelen sĂ„lt mellan fyra och fem miljoner exemplar vardera. 

undefined
"Zone 6" tar en ovÀntad vÀndning nÀr en av spelarna förvandlas till slutbossen.

Tillbaka i vardagsrummet lutar han sig tillbaka i kontorsstolen med en tankfull blick.

– Det var en rolig men intensiv tid. Och det Ă€r mycket tack vare framgĂ„ngarna med de tidigare spelen som jag kan satsa helhjĂ€rtat pĂ„ mitt egna projekt, sĂ€ger han. 

Det finns inte tid att bli alltför sentimental, för det nya spelet ska ros i hamn och det Ă€r som sagt mycket kvar att göra. Pontus förhoppningar Ă€r att spelet ska bli klart i tid – och att det ska bli uppskattat nĂ€r det kommer ut pĂ„ marknaden. 

– Jag tror att det alltid finns en efterfrĂ„gan pĂ„ nya bra spel, det gĂ€ller bara att hitta sin grej, sĂ€ger han och börjar knattra pĂ„ tangentbordet.

Pontus Ullbors

Ålder: 33

Gör: Spelutvecklare

Bor: I Norrviken med sin sambo. Uppvuxen i SĂ€vja i Uppsala.

Bakgrund: Pontus har tidigare utvecklat spelen "TABS (Totally Accuracte Battle Simulator)", "Stick Fight: The Game" och "Pettsons Uppfinningar 3".

Aktuell: Med det egenutvecklade spelet "Zone 6" som slĂ€pps i mars 2025 pĂ„ plattformen Steam. I februari ska en demo finnas tillgĂ€nglig för nedladdning. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!