Bakgrunden till satsningen är att dansen hör till de områden som UKK vill utveckla och stärka.
– Initiativet bygger på vårt redan befintliga samarbete med Region Uppsala och nätverket Dansnät Sverige. För att få med även barn och unga i skolåldern har vi även tagit in Uppsala kommun som en ny part, berättar Emelie Bergbohm, som under 2021 har arbetat som utvecklingsstrateg men från och med årsskiftet tillträder en ny tjänst som evenemangschef på UKK.
Tidigare har den mindre B-salen oftast använts för dansföreställningar, men 2022 blir det en hel del dans även på stora scenen. Den större scenytan kommer väl till pass när israeliska Batsheva Dance Company under en hel vecka i juni gör ett gästspel. Danskompaniet räknas som ett av världens främsta och leds sedan 1990 av koreografen Ohad Naharin.
– I vår strategi siktar vi på att ha åtminstone ett stort internationellt gästspel varje år. Att få inleda den satsningen med Batsheva känns fantastiskt, säger Emelie Bergbohm.
Enligt henne ska uppgraderingen av dansen i UKK:s utbud ses som en permanent satsning. Det handlar inte om en kraftsamling under enbart 2022.
– Region Uppsala är part i Dansnät Sverige sedan 2016 med UKK som samarbetspart. Från att erbjuda fyra Dansnät Sverige-föreställningar per år sedan 2016 ökar vi nästa år till fem, säger Eva Forsberg Pejler, verksamhetsutvecklare inom dans på Region Uppsala.
Hur hänger danssatsningen ihop med ägaridén som säger att musiken ska stå i fokus?
– Den rimmar väldigt väl med ägardirektiven tycker jag. Dans, rörelse och musik har nära band till varandra, så det känns naturligt att knyta ihop de musikaliska och koreografiska elementen, säger Emelie Bergbohm.
– Eftersom musiken kan vara väldigt olika beroende på vad det är för dansföreställning så har vi möjlighet att nå många sorters publikgrupper, fyller Eva Forsberg Pejler i.
Ett exempel är gästspelet av Andersson Dance & Jonathan Morton från Scottish Ensemble 6 oktober. Efter dansföreställningen framför Scottish Ensemble Bachs Goldbergvariationer för stråktrio. Båda arrangemangen görs i stora salen.
En publikgrupp som också ska få sitt lystmäte är barn och unga.
– I en inventering av kulturutbudet för den gruppen som vi gjorde för några år sedan framgick att tillgången till kvalitativ dans och cirkus varit dålig, säger Karin Sundequist, utvecklingsledare på Uppsala kommuns kulturförvaltning.
De barn- och ungdomsföreställningar som erbjudits på senare år har oftast skett i samarbete med nätverket Dans i stan/Cirkus i stan på Gottsunda Dans & Teater. Nu kompletteras den scenen med UKK, vilket ska bidra till att stärka dansens och cirkusens ställning bland de yngsta.
Programmet för 2022 innehåller främst gästspel av nationella och internationella kompanier. Uppsalabaserade danskompanier som Su-En Butoh Company och Focus Dance saknas på listan. Su-Ens årliga K.R.O.P.P var en bärande del av UKK:s dansutbud mellan 2013 och 2020 då UKK valde att avsluta samarbetet, medan Focus Dance med koreografen Joseph Sturdy i spetsen oftast gör sina föreställningar på Gottsunda Dans & Teater.
– Jag vet att det finns ett behov av scener för dans här i Uppsala. För nästa år prioriterar vi gästspel utifrån för att bidra till en mångfald i Uppsalas kulturutbud. Längre fram kan UKK säkert även ta sig an de kompanier som har Uppsala som bas, säger Emelie Bergbohm.