– Nina Simone är förstås en musikalisk ikon som många med mig har en relation till. Men det räcker inte. Att bara göra en hyllning skulle kännas platt, säger Joseph Sturdy, konstnärlig ledare för det Uppsalabaserade danskompaniet Focus Dance.
Därför har han tagit fasta på Nina Simones personliga kamp som bottnade i rasism och upplevelsen av att ha behandlats annorlunda på grund av sin hudfärg.
– Jag började läsa på om hennes liv och såg ett foto från hennes barndomshem. På pianot stod ett nothäfte med musik av Bach, berättar Joseph Sturdy.
För det var ju så Nina Simone började sitt musikliv. Hon spelade klassisk musik, gärna av Bach, och tog lektioner med sikte på att bli konsertpianist.
– Hennes livs stora vändpunkt inträffade 1951 när hon nekades plats vid det prestigefyllda Curtis institute of music i Philadelphia. Det bakslaget kom hon aldrig riktigt över, säger Joseph Sturdy.
Den då 18-åriga Nina Simone hade året tidigare studerat vid Juilliard music school och sågs som ett stort löfte, men på Curtis blev det kalla handen.
– Jag visste att jag var tillräckligt bra, men de sa nej. Det tog mig ett halvår att inse att det berodde på att jag var svart, sade Nina Simone långt senare i dokumentären "What happened, miss Simone?”.
Ännu tidigare bevittnade hon hur hennes föräldrar placerades längst bak i salen vid en skolkonsert. Även det såg Nina Simone som ett tydligt utslag av rasism i efterkrigstidens USA.
– Hon blev på 1960-talet en förgrundsgestalt inom medborgarrättsrörelsen, men den kampen har jag valt bort i föreställningen. I stället har jag koncentrerat mig på personliga upplevelser, säger Joseph Sturdy.
I "Nina" hörs förstås musik av huvudpersonen, men också J S Bach. Fem dansare från olika länder medverkar.
"Nina" hade premiär i september på Sara kulturhus i Skellefteå. Nu har turen kommit till Uppsala. Det blir tre skolföreställningar och fem offentliga föreställningar mellan 25 oktober och 3 november på Gottsunda Dans & Teater.
– I samband med några av föreställningarna blir det workshops och även öppen scen, där yngre förmågor får chansen. Att ha en ganska stor produktion på plats i Gottsunda i drygt en vecka är ju ett bra tillfälle att stärka dansen som konstform och inspirera unga dansare, säger Joseph Sturdy.