Hur är det möjligt att uppfatta den monumentala storheten i Beethovens nionde symfoni, ett av den klassiska repertoarens absoluta mästerverk, om man liksom Beethoven är hörselskadad? Det har den kanadensiska dansgruppen Cas Public sökt gestalta i föreställningen "9" som just nu gör en Sverigeturné. På lördag landar dansgruppen i Konserthuset i Uppsala för en föreställning.
– Jag har sett delar av föreställningen på video. Den är väldigt annorlunda om man jämför med det förra dansgästspelet, "Jan Martens: Sweet baby sweet" som var i slowmotion och handlade om ett kärleksmöte mellan en man och en kvinna. Den här föreställningen ger flera olika fantasifulla sinnesintryck och bygger på hörandet, berättar Stefan Holmström, producent på Uppsala konsert & kongress.
En av dansarna i danskompaniet Cas Public , Cai Glover, övervann en hörselskada för att bli professionell dansare. Det är något som koreografen Hélène Blackburn har tagit fasta på till föreställningen "9". Hon tar till det okonventionella greppet att använda Glovers funktionsnedsättning som utgångspunkt.
I föreställningen finns också moment av film, samt Beethovens musik förstås.
– Jag har en viss förkärlek för kanadensiska dansgrupper. Deras uttryck ligger närmare performancekonst än den mer klassiska dansen, säger Stefan Holmström.
Föreställningen är en samproduktion med konstcentret Kopergietery för barn och unga i belgiska Gent och tänkt ska passa alla åldrar som kan tänkas stimuleras av tanken att kroppar kan förvandlas till språk.