Erik Sjölander på bolaget KLBR Live, som ordnar konserter på UKK och Katalin samt i Botaniska trädgården och Parksnäckan, ser ett kostnadstryck uppåt i branschen inför 2023.
– Vissa produktionsbolag verkar ha drabbats av hybris. Ta Johan Glans enmansshow i Parksnäckan till exempel. Där lyckades vi pruta ned biljettpriset med ett par hundra kronor till 595, vilket ändå är ganska saftigt. Men många människor har uppenbarligen råd, biljetterna sålde slut direkt och det blir en extraföreställning.
Enligt Erik Sjölander gör KLBR vad de kan för att biljettpriserna inte ska dra iväg. I Parksnäckan tycks 595 kronor bli taket. Där ligger förutom Johan Glans även Alphaville och Sven-Ingvars, två relativt nysläppta konserter som redan sålt bra. Det kompletta programmet för Parksnäckan är ännu inte presenterat, men biljettpriserna väntas bli i nivå med 2022.
Att sälja ett säsongskort, i likhet med Gröna Lund och Furuviksparken, är inte aktuellt.
– Parksnäckans kapacitet är för liten för det. Att sälja säsongskort för 399 kronor som Grönan gör skulle inte gå att räkna hem, säger Sjölander.
Henrik Lillsjö, vd på Uppsala konsert & kongress, medger att han känner en viss oro för att folk ska välja bort konsertbiljetter när priserna på el, drivmedel, mat och annat galopperar.
– För oss är det en balansgång. Å ena sidan måste vi få in biljettpengar för att täcka våra omkostnader, å andra sidan får biljetterna inte bli så dyra att publiken avstår från att komma.
Hans oro gäller också de allmänna fördyringar som slår mot kommunala UKK:s ekonomi. Kring de frågorna sker, enligt Henrik Lillsjö, en tät dialog med ägaren, det vill säga Uppsala Stadshus AB.
Konstmuseet och konstnärshemmet Bror Hjorths hus drivs via verksamhetsbidrag från kommunen.
– Inflation och allmänna fördyringar drabbar förstås också oss, men det ska inte behöva gå ut över besökarna. Den fria entrén till utställningarna blir kvar, säger chefen Tomas Järliden.
Lite mer försiktigt uttrycker sig Daniel Werkmäster, chef för Uppsala konstmuseum. Enligt honom måste museet strama åt, vilket innebär att både det vanliga utställningsprogrammet och den ambulerande verksamheten minskas något. Det finns därför en viss risk för att årets starka besöksutveckling mattas av.
– Samtidigt räknar vi med att få draghjälp av Uppsala slottshistoriska när deras verksamheten kommer i gång under 2023, säger Daniel Werkmäster.
I år landar publiksiffran på runt 120 000, den bästa notering Uppsala konstmuseum haft sedan flytten till Slottet.
Stefan Lundblad, landsantikvarie och länsmuseichef, uppger att entréavgiften till Gamla Uppsala museum kan behöva höjas inför högsäsongen i sommar. Däremot behålls den fria entrén till Upplandsmuseet.
– Vi är ett länsmuseum och har som alla andra länsmuseer begränsade tillgångar, men inflation och allmänna fördyringar ska inte påverka oss eller våra besökare särskilt mycket 2023. Vi har fått uppräknade anslag av Region Uppsala men inte från staten på flera år, säger han.
Uppsala stadsteater har inte höjt biljettpriserna inför vårsäsongen, däremot är det inte klart vad som sker med priserna i höst.
– Det stora frågan just nu är var märket kommer att landa inför vårens lönerörelse och avtalsförhandlingar, säger Petra Brylander, vd för stadsteatern.
Fotnot: Märket är den norm som sätts utifrån det avtal som träffas inom industrin.