I Ekots lördagsintervju förklarade Uppsalaprofessorn Lars Trägårdh, ordförande i regeringens kanonkommitté, att han ser skolan som central när det gäller att föra ut den kulturkanon som nu tar form.
– Får inte det här effekt i skolan är det helt meningslöst, sade han till Sveriges Radio.
Jenny Edvardsson, medlem i Sveriges Lärares och Lärarstiftelsens expertråd för läsning, tror dock inte på en svensk kulturkanon som åtgärd mot den pågående läskrisen i skolan. Hon tror att lärare skulle slå bakut inför bestämda direktiv om exakt vad som ska läsas i skolan.
– Jag tror tyvärr inte att en kulturkanon skulle hjälpa, snarare – skulle jag nästan kunna tänka mig – att den skulle stjälpa, att många fler skulle tycka att det kanske är tråkigt att läsa, säger hon till Ekot.
Enligt kanon-kommittén ska en svensk kulturkanon inkludera 100 verk inom en rad olika kategorier. Senaste den 31 augusti ska dessa presenteras för regeringen.