På sätt och vis är Uppsalaföreställningen unik. Av allt att döma kommer det vara första gången de två sångerna framförs inför publik sedan Carl Michael Bellman själv spelade dem, för mer än 230 år sedan.
– Det är naturligtvis en stor glädje. Jag har egentligen inte funderat så mycket på det förrän nu då det börjar bli dags. Jag har närmat mig det som skådespelare och musiker, säger Helsingforsbaserade Matteus Blad.
Texterna till de två sångerna, eller epistlarna som de också kallas, har varit kända sedan länge. Men det var först 2019 som forskaren James Massengale kunde belägga vilken melodi som hörde till verken. Nu har Matteus Blad spelat in epistlarna för ett kommande album av Bellmantolkningar och vävt in dem som en del av sin föreställning.
– I vanliga fall med Bellman finns det mängder av tolkningar, från moderna varianter till klassiska. Med de här sångerna finns det ingenting att jämföra med. Mina inspelningar är förstås också en tolkning, men melodierna är desamma som när de skrevs.
De två verken "Fredmans epistel angående slagsmålet vid Blå Porten" samt "Fredmans epistel till Beckmanskan" följer båda Bellmans alter ego Fredman i 1700-talets Stockholm. I den ena bevittnar den försupne urmakaren ett urspårat slagsmål med värjor och sablar. I den andra besöker han en bordell.
– Det är en ganska obehaglig scen Bellman målar upp i den, med ett otäckt sätt att tilltala kvinnorna på bordellen. Det är ett verk präglat av sin tid och idag förhåller vi oss annorlunda till verkligheten. Jag brukar säga att man kan se Bellman som en samhällsskildrare likt Lars Norén.
Även om den humor som ofta präglade hans texter inte klarat tidens tand behandlar materialet eviga teman, som statusskillnader mellan människor och en längtan till att fly vardagen.
– Textmässigt är Bellman ofta briljant. Ordens uppbyggnad flyter på väldigt vackert, som Shakespeares engelska. De mänskliga aspekterna är lika levande och relevanta då som nu. I min föreställning knyter jag an Bellmans samhällsskildringar till egna berättelser om folk jag träffat på krogen i Stockholm.
Matteus Blads föreställning är en blandning av musik och scenisk monolog, och äger rum 10 augusti på Sprakateatern i Uppsala. Albumet med Bellmantolkningar släpps dagen innan, 9 augusti.