På måndag startar Kammarmusikföreningen i Uppsala sitt årliga generalprogram. Enligt ordförande Emelie Gustafson är upplägget detsamma som tidigare år, med tio konserter och avslut med stipendiatkonsert.
– Det är ganska som vanligt, men jag tycker att det kommer bli en superfin säsong. 2020 är Beethovens år och det kommer vi fokusera på under konserten den 10 februari, säger hon.
Tidigare år har det, enligt Emelie Gustafson, varit stråkkvartetten som lockat mest publik. Förra året gjorde även violinisten Victoria Stjerna stor succé och hon återkommer i år.
– Den 28 oktober kommer Victoria och spelar igen med Magnus Holmander på klarinett och Iveta Calite på piano. Det är roligt att det inte bara är stråkar, berättar Emelie Gustafson.
Varje år sedan 1984 delar Kammarmusikföreningen ut ett stipendium som ska gå till en lovande ung talang inom klassisk musik i Uppsala.
– I Uppsala finns det många duktiga musiker. Jag tycker att vi har ett rikt kulturliv här, det är inte konstigt att det går så bra för musiker härifrån, säger Emelie Gustafson.
Stipendiet består av en summa pengar och diplom, och i år kommer det gå till pianisten Max Brynolf.
– Vi håller lite koll på unga förmågor som finns i Uppsala och vi har haft ögonen på Max i några år nu.
Förra året, under 2018, firade Kammarmusikföreningen 80 år. Enligt Emelie Gustafson ökar intresset för klassisk musik i Uppsala.
– Det är kul att det finns fler musikorganisationer i stan. Musik i Uppland, Universitetskören och kulturskolan, till exempel. Publiken verkar inte tycka att det är för mycket musik. Vi brukar ha över 100 i publiken på våra konserter vilket jag tycker är en bra uppslutning, säger hon.
Den ideella föreningen går runt på entré– och medlemsavgifter. Utöver det får föreningen bidrag från Uppsala Kommun, Statens Kulturråd och olika sponsorer.
– Vi i föreningen går oftast precis plus minus noll, men vi går runt. Det är roligt att det fungerar. Vi ser en stadig uppåtgående trend för våra konserter, och det har varit så länge.
Enligt Emelie Gustafson försöker föreningen nå ut till den yngre generationen genom bland annat sociala medier för att få en större blandning i publikhavet.
– Vi har väldigt många duktiga musiker och hoppas på att få se så många nya och gamla ansikten som möjligt i publiken under säsongen.