Destination Uppsala har än så länge bara koll på tittarsiffrorna från invigningen, som följdes av drygt 200 personer. Mer statistik väntas senare under veckan, berättar Malin Lejskog.
– Men överlag är vi väldigt nöjda med genomförandet. Livesändningarna rullade på utan tekniska problem. Däremot var det en del problem med sökfunktionen på kulturnattenuppsala.se.
Malin Lejskog ser positivt på det digitala språng som kulturlivet tagit i och med årets Kulturnatt. Om det kan bli fler digitala inslag även under en normal Kulturnatt är för tidigt att säga. Årets arrangemang ska först utvärderas.
– Men själv ser jag stora möjligheter med digitala moment.
Finns det en risk att ni inte når ut till vissa grupper som kanske är ovana vid tekniken?
– Givetvis finns en sådan risk. Å andra sidan tillgängliggörs många programpunkter för dem som inte har möjlighet att ta sig in till stadskärnan.
När det gäller tittarsiffrorna för årets programpunkter visar några "stickprov" att ganska många tycks ha slagit sig ned framför sina skärmar. Några exempel:
Ulf Johansson Werres minikonsert: cirka 1 500 visningar på Youtube.
Bakom kulisserna på Uppsala stadsteater (tre filmer): cirka 300 visningar på Youtube.
Körstafetten i Uppsala missionskyrka: cirka 3 100 visningar på Youtube.
Kultursverige efter corona (MP-samtal med Amanda Lind, kulturminister, och Linda Eskilsson, ordförande i Uppsala kommuns kulturnämnd): cirka 600 visningar på Facebook.