Hos Uppsalakonstnärens verk kommer ljuset inifrån

Jordiga kulörer, böljande fält och inifrånljus. Det skulle kunna vara en kort presentation när Uppsalakonstnären Isak Hall ställer ut sina målningar i Bror Hjorths hus. Han river själv sina pigment och målar dem i tunna lager med olja och fernissa.

Uppsalakonstnären Isak Hall river själv sina pigment. Hans ljusmåleri bygger på tunna lager av tempera, olja och fernissa.

Uppsalakonstnären Isak Hall river själv sina pigment. Hans ljusmåleri bygger på tunna lager av tempera, olja och fernissa.

Foto: Maria Larsdotter

Kultur2024-02-02 19:00

Han tar emot en förmiddag före vernissagen. De flesta av hans målningar är redan hängda men några står på golvet och på ett bord väntar fyra mindre målningar på väggyta. 

– Den här är nästan som Uppsala högar, säger Isak Hall och visar en grön vindlande landskapsmålning.

undefined
De fyra mindre verken på bordet väntar ännu på hängning. Målningarna kom till i perioden före, under och efter flytten till Uppsala från Stockholm. Isak Hall är bördig från Umeå.

De mindre målningarna gjorde han före, under och efter flytten till Uppsala för tre år sedan. Kärleken förde honom hit. 

Det är vanligt att människor säger att hans målningar för tankarna till Hilma af Klint.

– Jag har sett hennes målningar men jag tycker inte att de är speciellt lika mina. Och jag inspireras absolut inte av hennes ockultism.

I samband med dig och dina målningar pratas det ofta om andlighet.

– Ja, absolut, jag tycker om när folk säger att mina målningar är magiska och spirituella eller att de tänker på Gud när de ser dem. Det blir en konstupplevelse, folk blir berörda och det är vad jag vill, säger Isak Hall.

undefined
"Jag tycker om ordet fatamorgana. Det är mystiskt och hallucinatoriskt men ändå vetenskapligt och kanske kan beskriva målningarna lite grann", säger han om valet av titel på utställningen i Bror Hjorths hus. De flesta av hans målningar är dock utan titel.

Hans verk innebär mycket tekniskt arbete. Varje målning är uppbyggd i många tunna lager.

– Att skapa ett verk är lite som att skriva en bok, man vet inte hur det ska sluta. Hur ska jag bygga upp målningen? Vad kommer att hända? Hur ska jag fortsätta? 

Han går fram till en av målningarna, visar och berättar att han har inspirerats av konstnären Ivan Aguélis målningar från Egypten och Nilen. När han arbetade med den ville han hålla sig kvar i violett och grönt, vara konsekvent men samtidigt arbetade han med en annan djupröd tavla, det var lätt att det ockraröda tog över även i den nya målningen. Han fick hela tiden påminna sig om att han bestämt sig för violett och grön.

undefined
Uppsalakonstnären Isak Hall river själv sina pigment. Hans ljusmåleri bygger på tunna lager av tempera, olja och fernissa.

Alla målningar handlar om ljus, olika pigment med olika opacitet, transparens. Isak Hall river och blandar själv sina pigment oftast i jordiga ockrafärger. I botten lägger han ofta äggoljetempera, därefter arbetar han med oljor, fernissa och olika harts. Arbetssättet med olika lager och hur ljuset bryts i pigmenten ger en särskild lyster och ett särskilt djup till målningarna.

Målningarna som visas i Bror Hjorths hus har inte visats tidigare, varken i en utställning eller i sociala medier, hävdar han.

– Konst är lika med livet, den är mer än ett jobb. Det är det jag gör och det som upptar min tankevärld. Det är konsten som driver mig, säger Isak Hall.

Utställningen "Fatamorgana" pågår 3 februari till 17 mars. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!