Stora torgets senaste tillskott, bronsskulpturen "Hermes lutar sig mot ett träd" gjord av konstnären Katja Larsson, föreställer en cykel av märket Hermes. De tillverkades i Uppsala redan på 1800-talet av Nymans verkstäder.
– Det började dyka upp velocipeder på gatorna i Uppsala och de behövde ibland repareras. Nymans verkstäder tog på sig dessa arbeten och sedan utvecklades cykelproduktionen, säger Guy Hammarling, styrelsemedlem i föreningen Nymans vänner.
Nymanbolagens grundare hette Adolf Fredrik Nyman. Han var instrumentmakare och drev en finmekanisk verkstad på Dragarbrunnsgatan 22, där finare metallarbeten, speciellt kirurgiska instrument, tillverkades.
Konstnären Katja Larssons verk "Hermes lutar sig mot ett träd" placerades på Stora Torget i maj i år och invigdes 3 juni. Skulpturen är gjord i brons och föreställer en cykel av märket Hermes, lutad mot en bit knotigt trä. Hon beskriver arbetet med verket som en manuell process där hon handskulpterat varje del i vax. Vaxet har sedan smält undan i och med bronsgjutningen. Inuti hennes cykel finns en armering av superstarkt rostfritt stål. Hon säger att det var en både teknisk och estetisk utmaning att göra den, till och med det svåraste hon gjort, arbetet tog två och ett halvt år.
– Jag har velat göra ett monument över Uppsalas industrihistoria och till den cyklande Uppsalabon, men även med en blinkning till konsthistorien. Det finns mycket av allt det i Uppsala, säger Katja Larsson.
Den första Hermescykeln tillverkades manuellt 1893–94. Ambitionen var att varje cykel skulle hålla högsta kvalitet och för att försäkra sig om det lät verkstadschefen Janne Nyman testa fordonen. Något som Urban Ehrnwall, redaktör för föreningen Nymans vänners medlemstidning, skrivit om:
"Provningen tillgick så, att avsynaren besteg cykeln inne på gården och sedan värdigt och lugnt trampade ut på gatan. Han fortsatte den kullerstensbelagda Dragarbrunnsgatan fram till Vaksalagatan. Klarade cykeln den pärsen fortsatte avsynaren över Stora Torget till Drottninggatan och vidare uppför Carolinabacken. Det var en brant stigning, så här kunde konstateras att kedjan var av bästa kvalitet. Kommen bortåt Trädskolan tog han ånyo av åt vänster och körde ner för den branta Bleke backe. Där gällde det att hålla igen med pedalerna och frambromsen, ty det fanns inget dugligt frinav med broms på den tiden. Var det inget fel på cykeln, var den leveransklar."
Efter en tid visade det sig att provåkaren parkerat cykeln utanför krogen "Grållan", en tredje klassens hak. Där hittade Nyman honom just i färd med att svälja två Hagbergare, det vill säga två stora supar i ett glas med en bit sill som tilltugg.
1893 fick företaget namnet A F & J Nymans Instrumentmakeri och Velocipedfabrik och flyttade till större lokaler vid Dragarbrunnsgatan 28. Men även dessa visade sig snabbt vara otillräckliga och en ny flytt blev av 1895, då till Svartbäcksgatan 8. År 1898 hade företaget 48 anställda. De cyklar man tillverkade fick namnet Hermes. Även en dammodell kom att tillverkas på fabriken. Den fick namnet Iduna och tillverkades i två modeller.
Den sista cykeln i Uppsala monterades i mars 1963. Nymans Vänner bildades 1997 med syftet att bevara den industrihistoria som byggts upp under ett drygt sekels verksamheter.