– Den handlar om glappet som jag tror många känner mellan den man är och den man vill vara, säger Maria Frensborg om boken "Dag före röd dag" som släpps 18 mars.
På arbetsrummet i Ateljéföreningen Hospitalet i Ulleråker berättar hon att idén till boken funnits länge. Hon ville skriva om någon som försöker att vara en god människa men utan att det blir en humorlös människa för det.
– Och så kom jag på en bra plot-twist, det var en stark motor att jag redan hade dramaturgin, berättar hon.
"Dag före röd dag" centrerar kring Helena och hennes familj och om att vilja göra gott och om skulden när man inte lyckas.
– Medelklassmänniskor med relationsproblem, här med en twist av klimatproblematik, beskriver Maria Frensborg.
Hon tycker boken riktar sig till personer som gillar böcker med just stort fokus på relationer. Och att den lämpar sig väl för diskussioner.
– Den väcker många samtidsfrågor och innehåller flera debattämnen, berättar hon.
Hur skulle du beskriva huvudkaraktären Helena?
– En person med starkt överjag, ganska luthersk. Hon vill göra rätt och har höga moraliska krav på sig själv. Hon slits mellan att vara en bra mamma, partner, dotter, medmänniska och en bra representant för den rika världen. Dessutom vill hon vara rolig, charmig, en bra feminist och bra förebild, säger hon.
Hon tror inte Helena är helt ovanlig, däremot är hon inte allmänmänsklig.
– Jag tror många kommer irritera sig på henne, fyller hon i.
Varför ville du börja skriva för vuxna?
– Jag har alltid varit väldigt otrogen i mitt skrivande. Jag har ofta testat skriva för nya målgrupper och varit nyfiken, berättar hon.
Vad är största skillnaden mellan att skriva för vuxna och barn?
– Det finns många likheter, man måste behålla läsaren. Men för vuxna har man fler ord och teman att tillgå. Man kan också ha fler sidospår. Kronologin behöver inte vara lika rak. Det gör att det är väldigt roligt att skriva för vuxna, man kan tillåta sig fler utflykter, berättar hon.
Det svåraste var att skriva om barnen i boken utan att falla tillbaka och skriva för barn och hon behövde vara extra vaksam med tonträffen i dialogen, "att få till äktheten".
Trots vuxendebuten har Maria Frensborg inga planer att sluta skriva för barn och ungdomar.
– Jag kommer nog ha båda spåren parallellt, jag stänger inga dörrar, avslutar hon.