Människor och djur på Konstmuseet

Det började som ett samarbete mellan Uppsala konstmuseum och universitetet. På lördag öppnar utställningen "The non-human animal".

I verket "Borderline Human - Milk River Valley" gör konstnären Gunnhildur Hauksdóttir en performanceföreställning tillsammans med dansaren Saga Sigurdadóttir (till vänster) på invigningen av "The non-human animal på Uppsala konstmuseum.

I verket "Borderline Human - Milk River Valley" gör konstnären Gunnhildur Hauksdóttir en performanceföreställning tillsammans med dansaren Saga Sigurdadóttir (till vänster) på invigningen av "The non-human animal på Uppsala konstmuseum.

Foto: Gunnhildur Hauksdóttir

Kultur2019-09-27 13:00

– Det är en av Uppsala konstmuseums större satsningar. Hela tre våningar ska fyllas med verk för denna utställning, säger Rebecka Wigh Abrahamsson, curator för utställningen.

–  Det började med att vi ville göra något i samarbete med Universitetet för att skapa möten mellan vetenskap och konst och vi landade i att vi vill göra något tillsammans med dess naturvetenskapliga avdelningar. Samspelet mellan människor och djur och klimatförändringarna är en av vår tids största frågor.

Förberedelserna har pågått i ett och ett halvt år för utställningen, men nu är det bara slutarbetena kvar. Vid tidningens förhandsvisning  är arbetet i full gång i Konstmuseets salar med att installera skulpturer, videoverk, installationer och fotokonst. Konstnärerna har arbetat utifrån "gränsdragningar mellan människan som djur och icke-mänskliga djur".

 Finska Saara Ekström har skapat ett videoverk som kretsar kring seendet och fågeln som mytisk varelse, nära gudarna.

– Jag blev intresserad av urbana fåglars liv vid en vistelse i New York och att de minskar alltmer i antal.Verkets bilder visas i splitscreen och är hämtade från museer som Smithsonian i USA och finska flygmuseet, berättar hon.

–   Betraktaren får själv tolka hur bilderna möts och stöter mot varandra. Jag ger inga färdiga svar.

I rummet allra högst upp, på fjärde våningen, håller isländska Gunnhildur Hauksdóttir på att fästa linor i taket. Publiken kan där få testa livet som apa i Afrika genom att klättra i dessa.

– Mycket populärt bland barn, menar konstnären, som tidigare ställt ut verket på andra ställen. 

I det konceptuellt utformade rummet ska också finnas några vr-glasögon där man kan få uppleva  konstnärens möten med några silkesapor i Afrika i 360 grader.

 –  Jag har fått följa med ett forskarteam som studerar apornas beteenden i Karoo i Sydafrika. Det som intresserar mig är apornas känslor och hur de kommunicerar med varandra. Så småningom ska det också bli en bok, säger hon.

Vid invigningen av utställningen på lördagen ska hon och en dansare, Saga Sigurðardóttir, framföra en performance. Då blir det också tal av professor Ian Snowball, som samarbetat med föreställningens curator Rebecka Wigh Abrahamsson under projektet. Under söndagen, 28 september, arrangeras en workshop för alla intresserade. Där ingår bland annat vandringar tillsammans med forskare, konstnärer och tjänstemän med temat mångfalden i vår stad. 

Rebecka Wigh Abrahamsson har varit curator för utställningen "The non-human animal" på Uppsala konstmuseum. Här assisterar hon konstnären Gunnhildur Hauksdóttir vid arrangerandet av hennes installation..
Rebecka Wigh Abrahamsson har varit curator för utställningen "The non-human animal" på Uppsala konstmuseum. Här assisterar hon konstnären Gunnhildur Hauksdóttir vid arrangerandet av hennes installation..
Utställningens konstnärer

Fredrik Strid, Sverige, Leonore Malen USA, Eva Klasson, Sverige, Maureen Gruben, Kanada, Rebecca Digby, Sverige, Lars Brunström, Sverige, Saara Ekström, Finland, Gunnhildur Hauksdóttir, Island.

Utställningen invigs lördagen 28/9 med tal av Ian Snowball, professor vid institutionen för geovetenskaper, naturresurser och hållbar utveckling, samt performance av Gunnhildur Hauksdóttir.

Utställningen "The non-human animal – Negotiation bio-relations" pågår till 24 november på Uppsala konstmuseum.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!