– Vi har ett fylligt program som kan passa alla smaker, även programpunkter som inte kostar pengar, exempelvis barnteater och kyrkogårdsvandringar, vi har fyra medeltida kyrkor som är väl värda att besöka, säger Maria Ripenberg, ordförande i 25-åriga Rasbo kulturförening.
Förutom toppnamn som bland andra musikerna Nils Landgren och Johan Norberg, Uppsalamagikern Johan Ståhl och författaren Majgull Axelsson bjuds även Schuberts stråkkvintett i C-dur av medlemmar ur Gävle respektive Åbo symfoniorkestrar, där två av musikerna kommer från Rasbokil. UNT:s tidigare fotograf Sven-Olof Ahlgren visar utställningen "Fåglar i bild" i Rasbo församlingshem.
– Det ska vara en blandning av internationella och nationella artister och lokala evenemang som kakkalas och bygdespel varje år, säger Maria Ripenberg.
Eldsjälarna bakom bygdespelet träffas och repeterar i Gåvsta gammelgård. Där på gårdstunet ges föreställningen "Vården till eget minne" under kulturveckan.
Jane Lövgren har varit drivande i ensemblen sedan 1996 då en grupp intresserade träffades för att sätta upp ett bygdespel om Rasbo med omnejd. Året därpå satte de upp sin första föreställning.
– Jag var regissör, hade hand om rekvisita och mycket annat, i dag har jag lärt mig att delegera och agerar enbart sufflör, säger hon.
Pjäserna de sätter upp spelas under två år vardera. Margareta Abrahamsson Lundvall har varit aktör sedan 1997.
– Det är roligt och uppskattas av bygden. Man får mycket tillbaka från publiken, det är lönen. Vi träffas en gång i veckan från 1 maj till och med veckan före premiären, då repeterar vi varje dag med genrep på onsdagen, säger Margareta Abrahamsson Lundvall.
Bygdespelen är skrivna av folklivsforskaren Karin Alinder. Hon hade sina rötter i Alundabygden där hon arbetade som lärare och där hennes farföräldrar levde och verkade. Hennes berättelser bygger på verkliga händelser med personer och miljöer som hon hämtat från kyrkböcker.
Johan Zetterberg regisserar den tolvhövdade ensemblen. Han var med i spelet redan som 13-åring och fick som en säger blodad tand och utbildade sig vidare vid Malmö teaterhögskola.
– Bygdespelet har lagt grunden och varit grymt viktigt för min skådespelarkarriär. Jag vill gärna utveckla spelet framöver och har flera idéer men det behöver jag ta med ensemblen först så jag håller dem för mig själv, säger han och skrattar.