Petra Brylander, vd och konstnärlig ledare för Uppsala stadsteater, känner inte igen det delvis dystra resultatet i undersökningen.
– Vi har haft en bra abonnemangsförsäljning inför det nya spelåret. Våra teaterombud är tillbaka och det märks. Strax före midsommar låg vi på 80 procent av rekordnivån från 2019, och då har vi ytterligare ett par månader på oss innan säsongen startar.
Men egentligen går det att summera höstens utfall först framåt jul. Under sommaren säljs nämligen inte så värst många lösbiljetter till föreställningar en bit in på hösten.
Frågan är hur biljettförsäljningen utvecklar sig när det dagligen kommer rapporter om att hushållens ekonomi är på väg ned i källaren. Enligt flera ekonomer väntas många svenskar att tvingas dra åt svångremmen, och då kan bio-, konsert- och teaterbesök få stryka på foten. Men Petra Brylander känner ingen större oro.
– Nej, våra biljetter är förhållandevis billiga, från 140 kronor. Det är nog värre för privatteatrar och andra mer kommersiella aktörer som måste ta ut betydligt högre biljettpriser för att få ekonomin att gå ihop.
Petra Brylander karakteriserar Stadsteaterns vårsäsong som bra med tanke på omständigheterna. Restriktionerna hävdes först i februari och strax därefter startade kriget i Ukraina, en händelse som kan ha dämpat lusten att gå på teater.
– Vi är nöjda, flera av pjäserna gick väldigt bra, som "Väninnan", "Kära Jelena" och "Bra där!"
Även Erik Sjölander på den Uppsalabaserade konsertarrangören KLBR Live ser positivt på säsongsstarten i Parksnäckan. Biljettförsäljningen har redan passerat totalsiffran 15 000 från fjolåret. Den jämförelsen haltar visserligen eftersom det rådde publikrestriktioner 2021 samtidigt som antalet programpunkter var färre då jämfört med i år.
– Många av konserterna lite längre fram i sommar är antingen utsålda eller så återstår bara ett fåtal biljetter, säger han.
Till dem hör Weeping Willows (14/7), Gov't Mule (16/7), Elvis i Parksnäckan med Kent Wennman & co (17/8) och givetvis Mares tre (!) avskedskonserter i mitten på september.
Så bra säljer långt ifrån alla konserter. Enligt Erik Sjölander är det inte så konstigt eftersom konserterna och eventen i princip avlöser varandra från juni till september. Totalt blir det över 70 programpunkter.
– Helst vill man ju ha 600–1 000 åskådare så att bänkraderna fylls, men det är svårt att nå dit varje kväll.
I Parksnäckan finns 700 bänkplatser. Vid behov kan 300 extrastolar sättas fram plus att lika många ståplatser finns längst bak.
Att publiken nu väljer att köpa biljetter senare än vanligt är ett fenomen som märkts i kultursektorn, men det är inget större problem för KLBR, enligt Erik Sjölander och tar konserten med Miss Li, Magnus Uggla och Petter i Botaniska trädgården 19 augusti som exempel. Den närmar sig redan publiktaket. Endast ett fåtal biljetter finns kvar, vilket pekar på runt 9 000 i publiken.
Hur hösten blir för KLBR Live och andra konsertarrangörer är förstås omöjligt att säga. Enligt Erik Sjölander syns inga tecken på inbromsning. Biljetterna till deras konserter på Katalin och UKK säljs i samma takt som vanligt.
– Ser man tillbaka på tidigare ekonomiska nedgångar så har de inte påverkat viljan att gå på konserter särskilt mycket. Jag tror att folk vill unna sig att gå om deras favoritartist kommer till Uppsala, säger han.