Från 7 till 28 mars tar möbelkonstnären Mattias Selldéns alster plats i Kaleidos galleri i Godsmagasinet. Fast i själva verket är benämningen "möbelkonstnär" lite missvisande, förklarar han.
– Man vill gärna placera in saker i olika fack, men jag rör mig egentligen ganska fritt i hantverkskonsten. Jag har ju en bakgrund i skulptural konst och är en utbildad formgivare, men det är roligt att vara lite av det ena och det andra. I min utställning på Kaleido rör jag mig i gränslandet mellan möbel och skulptur.
Mattias Selldén är född och uppvuxen i Uppsala. Kulturlivet är nog inte stadens starkaste sida, åtminstone om man jämför med exempelvis Stockholm och Malmö, tycker han. Uppsala är förstås en unik studentstad, men det saknas stora konsthögskolor. För Mattias Selldén spelade konsten ingen huvudroll under uppväxten. Det var istället fotboll som stod i centrum.
– Jag spelade i Upsala IF och gick på fotbollsgymnasium. Fotbollen fyllde mina tonår. Fyra, fem träningar i veckan och en eller två matcher på helgen. Mycket fokus hamnade på sporten.
Att studera på Konstfack fanns inte på kartan förrän långt senare. Efter att ha lagt av med fotbollen som 23-åring fick Mattias Selldén på allvar upp ögonen för konsten. I andra försöket blev han antagen till Konstfack där han läste en kandidatutbildning. Därefter tog han ett uppehåll och jobbade som frilansare, utställningsbyggare och på arkitektkontor. Men han insåg ganska snart att han trivdes bäst med att arbeta med material och sökte till masterutbildningen i spatial konst.
Efter examen hörde några vänner av sig som ville starta en gemensam ateljé. Mattias Selldén nappade direkt. Ett av de vanligaste hindren för dem som vill jobba med hantverk är att hitta någonstans att vara, förklarar han. Oavsett om man sysslar med textilier, glasblåseri eller skulptur krävs utrymme och verktyg. I Mattias Selldéns fall löste det sig ovanligt smidigt.
Hans skulpturer är en sammanflätning av det traditionella hantverket och okonventionella bearbetningar. Organiska trästycken med kvistar och bark möter billack och linolja. Precis som konstverken är också själva skaparprocessen dynamisk. Mattias Selldén berättar att han jobbar både intuitivt och planerande. Ibland utgår han från skisser, men nästan alltid blir resultatet något som föds på vägen. Det bästa sättet att veta om något funkar är att prova, förklarar han.
– Idéer föder nya idéer. Jag börjar skapa en sak och sen föds en tanke på någonting nytt ur det. Om man skulle ställa upp mina konstverk i kronologisk ordning skulle man nästan kunna se en röd tråd från verk till verk.
Hemma hos Mattias Selldén i Kärrtorp finns en blandning av egensnickrade möbler, hittade material och loppisfynd. Mycket trä, med tonvikt på furu och bok.
– Jag gillar ju prylar. Och det delar jag med min sambo, som tur är. Jag trivs med det. Den enda nackdelen är ju att det blir lite jobbigt att städa.
Var du bäst i klassen på slöjd?
– Haha. Nej, det kan jag inte säga att jag var. Jag var ganska stökig och fick faktiskt en varning av min slöjdlärare att jag behövde skärpa mig om jag skulle klara betygskravet. Men jag var bra på bild. Och som liten pysslade jag mycket tillsammans med min pappa. Vi målade tennsoldater, byggde modeller och sånt där.