Pumphuset nedklottrat – Uppsalas kulturarv i förfall

Ett av Uppsalas kulturarv, pumphuset över S:t Eriks källa, är fullt av klotter och klistermärken. Glasfönstret till källans upplopp går knappt att se igenom för all smuts. Men är det verkligen S:t Eriks källa?

Marja Erikson, chef för avdelningen kulturmiljö på Upplandsmuseet försöker att pilla bort en klisterlapp på pumphuset, dock utan att lyckas.

Marja Erikson, chef för avdelningen kulturmiljö på Upplandsmuseet försöker att pilla bort en klisterlapp på pumphuset, dock utan att lyckas.

Foto: Maria Larsdotter

Kultur2023-05-17 05:00


På Kristi himmelsfärdsdag är det 863 år sedan Erik den helige, kung i Sverige på 1150-talet, halshöggs. Enligt legenden skedde det utanför Uppsala domkyrka och en källa rann upp på den plats där hans blod först träffade marken. 

UNT tog med en tom vattenflaska och stämde träff med Marja Erikson, avdelningschef för kulturmiljö på Upplandsmuseet vid pumphuset för S:t Eriks källa. Den höga, långsmala gjutjärnsbyggnaden utanför Upplandsmuseet med en guldkrona på toppen. 

– Vi på museet blir ofta kontaktade av allmänheten som tycker att pumphuset och platsen omkring inte sköts. Det står på kommunens mark, Upplandsmuseet ansvarar inte för den. När ett sånt här monument börjar förfalla blir det bara mer och mer, jättetråkigt, säger Marja Erikson samtidigt som hon frenetiskt plockar bort små tejpbitar och försöker pilla bort klistermärken från väggarna.

undefined
Marja Erikson, chef för avdelningen kulturmiljö på Upplandsmuseet pumpar upp vatten ur det vi kallar S:t Eriks källa.

Vattnet ska, enligt Erikson, vara drickbart men en klargul skylt skanderar motsatsen. 

– Det där var jättekonstigt! Det förvånar mig mycket. Jag har fått uppgift om att den är uppkopplad mot Uppsalas dricksvatten sedan 2007 eller 2008, säger hon.

På baksidan av muren som vetter mot Rosénträdgården och ån, fortsätter Marja Erikson att städa, hon plockar plastflaskor och småskräp. När vi kommer ner till själva källan försöker hon titta in genom glasdörren för att se hur det ser ut därnere. Det är svårt, glaset är alldeles för nedsmutsat, inifrån. Ett stenvalv och något som ser ut som en rostig kran skymtar.

undefined
Klotter, klisterlappar och tejp hopas på pumphuset över S:t Eriks källa.

Peter Nilsson är områdeschef för gator och trafik i Uppsala kommun och är ytterst ansvarig för pumphuset och dess vatten.

– Vi sköter vanliga fontäner men vi ser inte källan som en dricksvattenanläggning. Därför besiktigar vi inte vattnet i den, vi tar inga vattenprover, säger han.

En konservator ska ta sig an en restaurering av pumphuset, när är dock oklart. Vad gäller klotter säger han att de av ekonomiska skäl prioriterar sanering av rasistiska och politiska budskap. Därefter säger han ändå att glasrutorna kan rengöras de närmaste dagarna. 

– Rutan är en enklare åtgärd, den ska rengöras så fort som möjligt. Klistermärken och klotter är också lätt ordnat, om det är ytliga åtgärder och inte i någon avancerad omfattning, säger han.

undefined
S:t Eriks gränd och källa, kvarteret Holmen, Fjärdingen, Uppsala 1901–1902

Men hur var det nu med Erikslegenden kontra forskningen om S:t Eriks källa? 

Herman Bengtsson, konsthistoriker och forskare knuten till Upplandsmuseet, säger att den källa som traditionellt förknippas med S:t Erik egentligen är en av tre. Förutom den vid museet finns en längst inne i Katedralbutiken i Domkyrkan samt en på nuvarande Riddartorget. 

– Uppsalaåsen innehåller ett källflöde med flera språng. Det finns belägg från 1473 att den nuvarande S:t Eriks källa fanns där den är i dag, under pumphuset. Den på Riddartorget var den plats man uppfattade som Eriks dödsplats. Det byggdes även ett kapell på platsen som revs till följd av branden år 1702. Man försökte bygga ett kultcentrum kring helgonet, nästan som en modern affärsidé, säger Herman Bengtsson.

undefined
Bakom Slottskällan där det på 1700-talet dracks brunn, låg S:t Eriks källa enligt Christian Lovéns forskning.

Christian Lovén, docent i konstvetenskap, har en delvis annan uppfattning. Det finns inget tvivel om att kung Erik Jedvardsson har existerat. Erik befann sig enligt legenden i kyrkan då han överraskades av bud om att fienden stod utanför staden: "När Herrens Smorde låg på marken tillfogade de honom sår på sår, de pinade och drevo spe med den redan halvdöde, och avhöggo vanvördigt hans vördnadsvärda huvud. Hans järtecken började med att en källa rann upp på den plats där hans blod först blev utgjutet ..." (Ur Christian Lovéns artikel: ”Erikskulten i Uppsala”)

Men själva striden har enligt Christian Lovén, ägt rum vid Slottskällan. På 1600-talet berättades att det fanns ett kapell vid källsprånget i det som kallades kungliga trädgården, det vill säga där Slottskällan ligger i dag.

– S:t Eriks källa där den står i dag är en uppfinning från 1600-talet. Det är vid Slottskällan som striden står och där ett källsprång uppstår när Erik skadas. Fienden släpar honom till nuvarande Riddartorget där han halshuggs. Den nuvarande är den tredje S:t Erikskällan. Nummer två finns i Domkyrkans norra torn och kom till för att kyrkan ville ha kontroll över källkulten, säger han. 

Så var det den där gula skylten på pumphuset om odrickbart vatten. Den satte Uppsala kommun upp förra året. UNT:s reporter kom tillbaka till redaktionen med tom vattenflaska.

Erikslegenden

Erikslegenden är författad i Uppsala, avsedd att läsas i gudstjänsten vid Erik den heliges årliga festdagar 18 maj och 24 januari. Den härrör från cirka 1273 och speglar Magnus Ladulås och Uppsala domkapitels strävanden att befästa Erik som rikets skyddshelgon, sedan den erikska ätten dött ut på manslinjen 1250. Men en tidigare, kortare version måste ha funnits alltifrån erikskultens uppkomst på 1160-talet, gynnad av sonen Knut Eriksson.

Dess källvärde starkt begränsat.

Källa: NE

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!