"Vi kan tvinga de futtiga orden att bli vÄr ledstjÀrna"

Massflykten frÄn Ukraina gör att vi Àn en gÄng mÄste rannsaka oss sjÀlva. NÀr flyglarmen ljuder i Kyjiv Àr det skarpt lÀge för frÄgor om alla mÀnniskors lika vÀrde. Det kan vara svÄrt att verkligen tro pÄ de urvattnade fraserna, men kanske kan vi i alla fall lÄtsas, skriver författaren Harald Hultqvist.

"Mottagandet av Ukrainska flyktingar ser annorlunda ut Àn senast en stor flyktingström stod vid grÀnsen. Samma lÀnder som förra gÄngen rullade ut taggtrÄd och sköt skarpt har nu ordnat filtar, mat och sÀngplatser", skriver Harald Hultqvist.

"Mottagandet av Ukrainska flyktingar ser annorlunda ut Àn senast en stor flyktingström stod vid grÀnsen. Samma lÀnder som förra gÄngen rullade ut taggtrÄd och sköt skarpt har nu ordnat filtar, mat och sÀngplatser", skriver Harald Hultqvist.

Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT

Kultur2022-03-15 07:00

Det Ă€r natt, nĂ„gon gĂ„ng under krigets första vecka, och i flödet passerar en post frĂ„n en journalist i Ukraina. Han beskriver enkelt och rakt hur han sitter och dricker whisky med is och ser ut över den mörka gatan utanför. Flyglarmet viner och han avslutar med frasen “Jag kommer aldrig att förlĂ„ta dem för vad de gjort mot det Kyjiv vi Ă€lskar”. 

Svaren Àr sÄ gott som samtliga skrivna av mÀnniskor som inte kÀnner honom. Alla Àr stödjande: hÄll ut, nÀr allt detta Àr över kommer jag till Kyjiv och bjuder pÄ ett glas, leve Ukraina! Meddelanden frÄn Hongkong och Toronto, flaggor och solrosor, hundratals och Äter hundratals. SÄ smÄningom börjar jag grÄta. Vad Àr nu detta?

undefined
Illia Ponomarenko Àr försvars- och sÀkerhetsreporter pÄ tidningen Kyiv Independent. Han har rapporterat om kriget sedan det startade, och Àr ocksÄ pÄ plats i bland de stridande i Donbas.

En drink, en storstad, en ensamhet. Det kunde varit jag, just jag, tĂ€nker jag och tusentals andra. Jag grĂ„ter kanske av förtvivlan eller melankoli, kanske av ilska och rĂ€dsla, kĂ€rlek och rĂ€ttrĂ„dighet, fyll i sjĂ€lva alltefter lĂ€ggning. Mot en sĂ„dan storm gĂ„r det inte att vĂ€rja sig, och sĂ„ föds ett kĂ€nslofoster som kallas solidaritet, och solidaritet manar till handling. 

Ibland Ă€r handling enkelt. Att slĂ€nga ner ett rep till nĂ„gon som ramlat i en brunn Ă€r ett lĂ€tt beslut. Men handling kan ocksĂ„ vara vĂ€ldigt komplicerat – om det finns miljontals brunnar och situationen krĂ€ver att miljontals mĂ€nniskor under stora svĂ„righeter ska kasta miljontals rep. DĂ„ kallas handlingen för politik.

Mottagandet av ukrainska flyktingar ser delvis annorlunda ut Ă€n senast en stor flyktingström stod vid grĂ€nsen. Samma lĂ€nder som förra gĂ„ngen rullade ut taggtrĂ„d och sköt skarpt har nu ordnat filtar, mat och sĂ€ngplatser. Genom samma Tyskland dĂ€r de syriska flyktingarna vandrade till fots transporteras deras ukrainska olycksbröder och olyckssystrar gratis pĂ„ jĂ€rnvĂ€garna. Ett EU som förra gĂ„ngen splittrades stĂ„r denna gĂ„ng enigt. 

Men hur vackert det Ă€n Ă€r att en hel kontinent spontant visar sin solidaritet, sĂ„ mĂ„ste vi Ă€ndĂ„ frĂ„ga oss vad skillnaden Ă€r, och i det vill jag Ă„tervĂ€nda till journalisten i Kyjiv. Trots att vi inte kĂ€nner honom alls, sĂ„ Ă€r vĂ„r solidaritet snabbare vĂ€ckt och starkare utvecklad för att han dricker whisky, och för att han skriver pĂ„ flĂ€ckfri engelska. SĂ„ pass reflexmĂ€ssig Ă€r denna reaktion att det enkelt gĂ„r att göra politik pĂ„ den, den gör nĂ€mligen politiken okomplicerad. 

undefined
“'Alla mĂ€nniskors lika vĂ€rde' Ă€r en av de mest förljugna fraserna, men ocksĂ„ en av de dyrbaraste", skriver Harald Hultqvist.

FĂ„ politiker till vĂ€nster om SD vĂ„gar lufta dessa mekanismer offentligt. Undantag finns dock, som den moderata riksdagsperson som slĂ€ngde ur sig bisatsen om att “det Ă€r fullt naturligt att vilja hjĂ€lpa lĂ€nder, kulturellt och geografiskt nĂ€ra, mer Ă€n lĂ€nder frĂ„n andra sidan jordklotet.” 

Problemet med detta uttalande Ă€r inte dess retoriska slingrighet eller att avstĂ„ndet till Nordafrika Ă€r kortare Ă€n till Donetsk. Problemet Ă€r att det Ă€r sant. LĂ„t oss förestĂ€lla oss att journalisten pĂ„ vĂ€ldigt knagglig engelska skulle beskrivit hur han satt i en belĂ€grad stad och tuggade khat och sĂ„g ökensolen dallra över den sandiga gatan. IgenkĂ€nningsfaktorn, empatin och dĂ€rmed viljan till politik skulle hamna strax över nollstrecket för de flesta europĂ©er. Inga gillamarkeringar dĂ€r. Först nĂ€r drunknade barn flyter upp pĂ„ strĂ€nderna gĂ„r det att göra politik, ett litet tag. 

“Alla mĂ€nniskors lika vĂ€rde” Ă€r en av de mest förljugna fraserna, men ocksĂ„ en av de dyrbaraste. Det gĂ„r inte att lĂ„tsas som om min mamma Ă€r lika mycket vĂ€rd för mig som en mĂ€nniska jag inte kĂ€nner, Ă€ven om den personen bara bor en bit nedför gatan. I vardagen vĂ€rderar jag vissa högre och handlar dĂ€refter. För att inte tala om nĂ€r bomberna börjar falla hĂ€r, dĂ„ kommer jag helt irrationellt att försöka rĂ€dda min familj, inte mannen pĂ„ gatan. SĂ„ mycket för allas lika vĂ€rde.

undefined
Amaka Chibugo berÀttar om rasismen vid grÀnsövergÄngen Medyka i södra Polen. "Bussar Äkte gratis, men vi svarta fick inte Äka med. De sa att den var till för 'deras folk', och knuffade ut oss om vi försökte gÄ pÄ", sa hon till TT.

Men det dĂ€r Ă€r den enskildes beslut, och som vi sett gĂ„r sĂ„dana inte alltid att överföra till politik. LĂ„t oss försöka – vill vi hellre att skattepengarna ska gĂ„ till en vĂ€gtunnel i HĂ€rjedalen eller en i Gambela, om valet stod helt exakt mellan just dessa? De flesta svenskar har aldrig varit i varken HĂ€rjedalen eller Gambela, men visst kĂ€nns det Ă€ndĂ„ mer naturligt att för svenska pengar bygga vĂ€g för svenskar Ă€n att göra det för etiopier. Även hĂ€r rĂ„der nĂ€rhetsprincipen, om inte biologiskt sĂ„ just “kulturellt och geografiskt”, som moderaten sa.

SĂ„ lĂ„t oss inte heller lĂ„tsas att ukrainare och syrier Ă€r lika mycket vĂ€rda. Det Ă€r de inte, Ă„tminstone inte för oss. LĂ„t oss erkĂ€nna och uttala de vĂ€rderingar som gĂ€ller i praktiken, i politiken. Det lĂ„ter vĂ€l rationellt och bra, nu utgĂ„r vi Ă€ntligen frĂ„n verkligheten nĂ€r vi diskuterar 
 

Det Ă€r bara det att nĂ€r denna erkĂ€nda nĂ€rhetsprincip vĂ€l tillĂ„ts ta plats sĂ„ beter den sig besvĂ€rligt. Hur upprĂ€ttar vi skalan? Den egna familjen och bekantskapskretsen gĂ„r vĂ€l att rangordna, och kanske Ă€ven bilkörande hĂ€rjedalingar och whiskydrickande ukrainare. Men var pĂ„ skalan hamnar israeliska hemmafruar, indiska bankirer och colombianska byggnadsarbetare? Var hamnar vĂ„r khattuggande journalist i den dĂ€r heta och sandiga staden? Det den grĂ€sliga verkligheten visar Ă€r att nĂ€r det görs politik av det hela, sĂ„ hamnar vissa inte ens lĂ„ngt ner pĂ„ vĂ€rdeskalan, de hamnar utanför. MĂ€nniskovĂ€rdet sĂ€tts till noll, och politiken utformas för att kasta tillbaka mĂ€nniskor i brunnen. En okomplicerad handling. 

undefined
Harald Hultqvist Àr författare och bokhandlare frÄn Uppsala.

Att kodifiera nĂ€rhetsprincipen Ă€r bokstavligen livsfarligt, och hĂ€r kommer det dyrbara in. Jag tycker nĂ€mligen att vi ska lĂ„tsas. “Alla mĂ€nniskors lika vĂ€rde” kan vara mer Ă€n bara en förljugen fras. Som mĂ€nniskor och mĂ€nsklighet stĂ„r vi alltid pĂ„ den moraliska ruinens brant, sĂ„ det gĂ€ller att hugga tag i de trĂ€drötter vi kan nĂ„. Hur mycket vi Ă€n ljuger för oss sjĂ€lva, sĂ„ pĂ„visar “alla mĂ€nniskors lika vĂ€rde” Ă€ven i allra vĂ€rsta fall att alla mĂ€nniskor har ett vĂ€rde. Ingen kan hamna utanför skalan. 

DÄ blir frasen dyrbar. DÄ kan vi göra motstÄnd, i oss sjÀlva eller mot andra, nÀr nÄgon Àr pÄ vÀg tillbaka i brunnen. Vi kan mobilisera kraft att kasta ner rep, miljoner om det behövs, till vem som helst. Vi kan tvinga de dÀr futtiga orden att vara lika mycket lögn som ledstjÀrna. Kanske kan vi rÀdda vÄra barn innan de drunknar, grÄta lika mycket i öknen som pÄ nattliga gator, och göra politik av det bÀsta vi har inom oss.

Harald Hultqvist, Ă€r bokhandlare och Uppsalaförfattare. Hans senaste bok Ă€r "Brevet frĂ„n Kongo" (Ruin). 

xx

xx

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!