Det Ă€r natt, nĂ„gon gĂ„ng under krigets första vecka, och i flödet passerar en post frĂ„n en journalist i Ukraina. Han beskriver enkelt och rakt hur han sitter och dricker whisky med is och ser ut över den mörka gatan utanför. Flyglarmet viner och han avslutar med frasen âJag kommer aldrig att förlĂ„ta dem för vad de gjort mot det Kyjiv vi Ă€lskarâ.
Svaren Àr sÄ gott som samtliga skrivna av mÀnniskor som inte kÀnner honom. Alla Àr stödjande: hÄll ut, nÀr allt detta Àr över kommer jag till Kyjiv och bjuder pÄ ett glas, leve Ukraina! Meddelanden frÄn Hongkong och Toronto, flaggor och solrosor, hundratals och Äter hundratals. SÄ smÄningom börjar jag grÄta. Vad Àr nu detta?
En drink, en storstad, en ensamhet. Det kunde varit jag, just jag, tÀnker jag och tusentals andra. Jag grÄter kanske av förtvivlan eller melankoli, kanske av ilska och rÀdsla, kÀrlek och rÀttrÄdighet, fyll i sjÀlva alltefter lÀggning. Mot en sÄdan storm gÄr det inte att vÀrja sig, och sÄ föds ett kÀnslofoster som kallas solidaritet, och solidaritet manar till handling.
Ibland Ă€r handling enkelt. Att slĂ€nga ner ett rep till nĂ„gon som ramlat i en brunn Ă€r ett lĂ€tt beslut. Men handling kan ocksĂ„ vara vĂ€ldigt komplicerat â om det finns miljontals brunnar och situationen krĂ€ver att miljontals mĂ€nniskor under stora svĂ„righeter ska kasta miljontals rep. DĂ„ kallas handlingen för politik.
Mottagandet av ukrainska flyktingar ser delvis annorlunda ut Àn senast en stor flyktingström stod vid grÀnsen. Samma lÀnder som förra gÄngen rullade ut taggtrÄd och sköt skarpt har nu ordnat filtar, mat och sÀngplatser. Genom samma Tyskland dÀr de syriska flyktingarna vandrade till fots transporteras deras ukrainska olycksbröder och olyckssystrar gratis pÄ jÀrnvÀgarna. Ett EU som förra gÄngen splittrades stÄr denna gÄng enigt.
Men hur vackert det Àn Àr att en hel kontinent spontant visar sin solidaritet, sÄ mÄste vi ÀndÄ frÄga oss vad skillnaden Àr, och i det vill jag ÄtervÀnda till journalisten i Kyjiv. Trots att vi inte kÀnner honom alls, sÄ Àr vÄr solidaritet snabbare vÀckt och starkare utvecklad för att han dricker whisky, och för att han skriver pÄ flÀckfri engelska. SÄ pass reflexmÀssig Àr denna reaktion att det enkelt gÄr att göra politik pÄ den, den gör nÀmligen politiken okomplicerad.
FĂ„ politiker till vĂ€nster om SD vĂ„gar lufta dessa mekanismer offentligt. Undantag finns dock, som den moderata riksdagsperson som slĂ€ngde ur sig bisatsen om att âdet Ă€r fullt naturligt att vilja hjĂ€lpa lĂ€nder, kulturellt och geografiskt nĂ€ra, mer Ă€n lĂ€nder frĂ„n andra sidan jordklotet.â
Problemet med detta uttalande Àr inte dess retoriska slingrighet eller att avstÄndet till Nordafrika Àr kortare Àn till Donetsk. Problemet Àr att det Àr sant. LÄt oss förestÀlla oss att journalisten pÄ vÀldigt knagglig engelska skulle beskrivit hur han satt i en belÀgrad stad och tuggade khat och sÄg ökensolen dallra över den sandiga gatan. IgenkÀnningsfaktorn, empatin och dÀrmed viljan till politik skulle hamna strax över nollstrecket för de flesta européer. Inga gillamarkeringar dÀr. Först nÀr drunknade barn flyter upp pÄ strÀnderna gÄr det att göra politik, ett litet tag.
âAlla mĂ€nniskors lika vĂ€rdeâ Ă€r en av de mest förljugna fraserna, men ocksĂ„ en av de dyrbaraste. Det gĂ„r inte att lĂ„tsas som om min mamma Ă€r lika mycket vĂ€rd för mig som en mĂ€nniska jag inte kĂ€nner, Ă€ven om den personen bara bor en bit nedför gatan. I vardagen vĂ€rderar jag vissa högre och handlar dĂ€refter. För att inte tala om nĂ€r bomberna börjar falla hĂ€r, dĂ„ kommer jag helt irrationellt att försöka rĂ€dda min familj, inte mannen pĂ„ gatan. SĂ„ mycket för allas lika vĂ€rde.
Men det dĂ€r Ă€r den enskildes beslut, och som vi sett gĂ„r sĂ„dana inte alltid att överföra till politik. LĂ„t oss försöka â vill vi hellre att skattepengarna ska gĂ„ till en vĂ€gtunnel i HĂ€rjedalen eller en i Gambela, om valet stod helt exakt mellan just dessa? De flesta svenskar har aldrig varit i varken HĂ€rjedalen eller Gambela, men visst kĂ€nns det Ă€ndĂ„ mer naturligt att för svenska pengar bygga vĂ€g för svenskar Ă€n att göra det för etiopier. Ăven hĂ€r rĂ„der nĂ€rhetsprincipen, om inte biologiskt sĂ„ just âkulturellt och geografisktâ, som moderaten sa.
SĂ„ lĂ„t oss inte heller lĂ„tsas att ukrainare och syrier Ă€r lika mycket vĂ€rda. Det Ă€r de inte, Ă„tminstone inte för oss. LĂ„t oss erkĂ€nna och uttala de vĂ€rderingar som gĂ€ller i praktiken, i politiken. Det lĂ„ter vĂ€l rationellt och bra, nu utgĂ„r vi Ă€ntligen frĂ„n verkligheten nĂ€r vi diskuterar âŠ
Det Àr bara det att nÀr denna erkÀnda nÀrhetsprincip vÀl tillÄts ta plats sÄ beter den sig besvÀrligt. Hur upprÀttar vi skalan? Den egna familjen och bekantskapskretsen gÄr vÀl att rangordna, och kanske Àven bilkörande hÀrjedalingar och whiskydrickande ukrainare. Men var pÄ skalan hamnar israeliska hemmafruar, indiska bankirer och colombianska byggnadsarbetare? Var hamnar vÄr khattuggande journalist i den dÀr heta och sandiga staden? Det den grÀsliga verkligheten visar Àr att nÀr det görs politik av det hela, sÄ hamnar vissa inte ens lÄngt ner pÄ vÀrdeskalan, de hamnar utanför. MÀnniskovÀrdet sÀtts till noll, och politiken utformas för att kasta tillbaka mÀnniskor i brunnen. En okomplicerad handling.
Att kodifiera nĂ€rhetsprincipen Ă€r bokstavligen livsfarligt, och hĂ€r kommer det dyrbara in. Jag tycker nĂ€mligen att vi ska lĂ„tsas. âAlla mĂ€nniskors lika vĂ€rdeâ kan vara mer Ă€n bara en förljugen fras. Som mĂ€nniskor och mĂ€nsklighet stĂ„r vi alltid pĂ„ den moraliska ruinens brant, sĂ„ det gĂ€ller att hugga tag i de trĂ€drötter vi kan nĂ„. Hur mycket vi Ă€n ljuger för oss sjĂ€lva, sĂ„ pĂ„visar âalla mĂ€nniskors lika vĂ€rdeâ Ă€ven i allra vĂ€rsta fall att alla mĂ€nniskor har ett vĂ€rde. Ingen kan hamna utanför skalan.
DÄ blir frasen dyrbar. DÄ kan vi göra motstÄnd, i oss sjÀlva eller mot andra, nÀr nÄgon Àr pÄ vÀg tillbaka i brunnen. Vi kan mobilisera kraft att kasta ner rep, miljoner om det behövs, till vem som helst. Vi kan tvinga de dÀr futtiga orden att vara lika mycket lögn som ledstjÀrna. Kanske kan vi rÀdda vÄra barn innan de drunknar, grÄta lika mycket i öknen som pÄ nattliga gator, och göra politik av det bÀsta vi har inom oss.
Harald Hultqvist, Àr bokhandlare och Uppsalaförfattare. Hans senaste bok Àr "Brevet frÄn Kongo" (Ruin).