HÀr flyttas klenoden frÄn Gustavianum

Nedmonteringen och flytten av Augsburgska konstskÄpet inleddes pÄ mÄndagen. Bakgrunden Àr den pÄgÄende renoveringen av Gustavianum.

Augsburgska konstskÄpet rÀknas som en klenod och behandlas som en sÄdan. NÄgot utrymme för misstag finns inte.

Augsburgska konstskÄpet rÀknas som en klenod och behandlas som en sÄdan. NÄgot utrymme för misstag finns inte.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Kultur2019-11-25 16:00

Tidigare i höst stĂ€ngdes Gustavianum – Uppsala universitetsmuseum. 1600-talsbyggnaden med den karakteristiska kupolen mitt emot Domkyrkoplan ska renoveras. Renoveringen berĂ€knas ta tre Ă„r och görs för att skapa ett bĂ€ttre inomhusklimat för de kĂ€nsliga föremĂ„l som ingĂ„r i samlingarna. NĂ€r Gustavianum Ă„ter öppnas kommer museets utstĂ€llningsytor dessutom att vara större.

Inför renoveringen mĂ„ste en av de verkliga klenoderna i samlingarna, det Augsburgska konstskĂ„pet, flyttas. Det innehĂ„ller uppemot 1 000 föremĂ„l placerade i utdragslĂ„dor och lönnfack. 

En som fascineras av detaljrikedomen och överdÄdet Àr Anna Hamberg, antikvarie vid Gustavianum.

– SkĂ„pet ger en unik inblick i det tidiga 1600-talets vĂ€rld. Man kan se det som en föregĂ„ngare till museerna, sĂ€ger hon och drar till och med paralleller till vĂ„r tids internet. SkĂ„pet skulle fungera som ett slags uppslagsverk.

KonstskÄpets innehÄll bestÄr av dels naturalier, det vill sÀga föremÄl frÄn naturen, dels artikfikalier, alltsÄ sÄdant som Àr tillverkat av mÀnniskan.

Flytten av klenoden kommer att ske i etapper.

– Vi monterar ned skĂ„pet i sex eller sju sektioner och transporterar dem i specialbyggda lĂ„dor, berĂ€ttar Anna Hamberg.

PÄ mÄndagen lyftes den översta delen, naturalieberget, av. Det Àr tillverkat av kÀnsliga material som snÀckor, koraller och mineraler. Demonteringen skedde under överinseende av konservatorer, tekniker och andra specialister. Men innan experterna skred till verket var det oklart hur komplicerad operationen skulle bli.

– Vi vet inte exakt hur naturalieberget Ă€r fĂ€st i skĂ„pet. Det Ă€r oklart om det kommer att gĂ„ pĂ„ ett par minuter eller ta lĂ€ngre tid, sade Anna Hamberg till UNT i förra veckan.

NÀr UNT besöker Gustavianum pÄ mÄndagen arbetas det febrilt inne i glasmontern dÀr Augsburgska skÄpet Ànnu tronar. Personal frÄn ett transportföretag, Anna Hamberg och ytterligare nÄgra experter överlÀgger och funderar hur man bÀst lossar ovandelen.

Men nÀr sjÀlva lyftet nÀrmar sig fÄr UNT:s team snÀllt lÀmna lokalen.

– Vi vill ha största möjliga lugn under det kritiska momentet, förklarar Mikael Ahlund, museichef vid Gustavianum.

Hur det gick? JodÄ, det slutade vÀl, enligt Anna Hamberg som var med under lyftet. NÀrmast vÀntar flytten av skÄpets mittdel (corpus) pÄ torsdag.

Var skÄpet ska förvaras under renoveringen Àr hemligt. Anna Hamberg vill inte avslöja mer Àn att det ska placeras i ett magasin.

Det Ă€r sannerligen inte första gĂ„ngen som skĂ„pet monteras ned och flyttas. HĂ€ng med i svĂ€ngarna nu: Ursprungligen överlĂ€mnades det som gĂ„va till Gustav II Adolf efter hans intĂ„g i Augsburg 1632. Året efter fördes skĂ„pet till Svartsjö slott pĂ„ FĂ€ringsö utanför Stockholm innan det runt 1650 flyttades till Uppsala slott.

Karl XI donerade skĂ„pet till Uppsala universitet 1694 och skĂ„pet placerades i universitetets dĂ„varande huvudbyggnad Gustavianum. NĂ€r det nya universitetshuset stod klart 1887 var det dags för Ă€nnu en flytt –  till kanslersrummet. DĂ€r blev Augsburgska skĂ„pet kvar till 1997 dĂ„ det flyttades tillbaka till Gustavianum. 

– PĂ„ senare Ă„r har det kompletta skĂ„pet inte varit ute och rest. DĂ€remot har delar av det och dess innehĂ„ll visats pĂ„ utstĂ€llningar, bland annat i New York, berĂ€ttar Anna Hamberg.

Och om nĂ„gra Ă„r Ă€r det alltsĂ„ dags igen – dĂ„ ska skĂ„pet tillbaka till Gustavianum och pĂ„ nytt visas för allmĂ€nheten.

Augsburgska skÄpet

Samlaren, köpmannen och diplomaten Philipp Hainhofer (1578–1647) ses som konstskĂ„pets upphovsman. Han ansvarade för planeringen och samordningen av sjĂ€lva tillverkningen. Arbetet utfördes av en stab med olika hantverkare av alla slag: guldsmeder, instrumentmakare, glasblĂ„sare, urmakare med flera.

SkĂ„pet Ă€r 240 cm högt och 120 cm brett. Det Ă€r huvudsakligen fanerat med ebenholts. Överst tronar det sĂ„ kallade mineralieberget skapat av material frĂ„n djur- och mineralriket.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!