Hybridfestival sätter elektronik i centrum

Vilken slags framtid vill vi ha? Hur kan konsten spela roll i de visionerna? Den frågan ställer sig arrangörerna av festivalen Otherwordly som tar plats på Uppsala konsert och kongress under fem dagar.

Peder Bjurman och Christian Hutchinson-Berg är initiativtagare till festivalen Otherwordly.

Peder Bjurman och Christian Hutchinson-Berg är initiativtagare till festivalen Otherwordly.

Foto: Magnus Hörberg

Kultur2022-11-01 08:00

– AI, artificiell intelligens, är en typ av narcissism tänker jag. I dag borde vi intressera oss för biologiska och ekologiska system, i stället skapar vi en jättenära avbild av oss själva som varken kan känna eller ana, säger Peder Bjurman, regissör, konstnär och initiativtagare till festivalen Otherwordly tillsammans med musikern och kompositören Christian Hutchinson-Berg från gruppen Kite.

– Det är intressant med AI men det måste komma regler för hur och till vad den används. Teknologin ska sättas i händerna på konstnärerna, där finns det fördelar. Men inte användas för att jaga politiska dissidenter i Kina eller till ansiktsigenkänning.

undefined
Julia Kent spelar på Otherwordly tillsammans med David Coulter.

Peder Bjurman ligger bakom verket "The Air Loom" som syns på festivalen. Där utforskar han hur de nya teknologierna definierar vår framtid genom att vi låter dem samla och spara vår identitet. Blixa Bargeld, tysk kompositör och sångare som bland annat arbetat tillsammans med Nick Cave and the Bad Seeds, hörs lässjunga en hypnotiserande text till musik av David Coulter. 

– Jag tror att det blir en väldigt blandad publik. Musiken har en väldigt blandad karaktär även om det är en lite dystopisk grundton. Vi har vinnlagt oss om en bra blandning med olika länder, olika sorters musik, olika generationer och kvinnliga artister som kommit väldigt starkt senaste åren, säger Peder Bjurman.

undefined
Musikern, kompositören och ljuddesignern Teho Teardo och Blixa Bargeld, tysk kompositör och sångare kommer till Otherwordly.

Alexandra Daisy Ginsbergs "The Substitute" utforskar en paradox: Människans önskan att skapa nya livsformer samtidigt som vi försummar de redan existerande. 2018 dog den sista nordliga vita noshörningen. Ginsberg har genom på forskning från det brittiska AI-labbet Deepmind skapat en vit noshörning av artificiell intelligens. Noshörningen är en autonom enhet som lär sig av sin omgivning. En projektion i naturlig storlek, fem meter bred, visar hur den strövar omkring i en virtuell värld och blir mer "verklig" eftersom den förstår utrymmets gränser. 

undefined
"The Substitute" substitut för en verklig utdöd vit noshörning?

Musikprogrammet inleds på onsdagen 3 november när musikern, kompositören och ljuddesignern Teho Teardo och Blixa Bargeld och Malakvartetten följs av en klubbspelning med ljudskulptören Klara Lewis och experimentella Peder Mannerfelt.

undefined
Klara Lewis ägnar sig åt elektroniska ljudupplevelser i gränslandet mellan musik och ljudinstallationer.

"DROM" en skulptur placerad utanför UKK, ingår i Otherwordly men är också ett av verken som visas runtom i Uppsala under ljusfestivalen Allt ljus på Uppsala. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!