Den åttonde mars 2020. Runt om i världen ställs kulturevenemang in, men i Uppsala är det fortfarande lugnt. På Stadsteatern spelas musikalen "Next to normal" för fulla salonger. På Reginateatern ställer de fram handsprit och städar oftare. På Uppsala Konsert & Kongress är de ovetande om att kvällens konsert med Les Amazones d’Afrique är den sista med full publik på väldigt länge.
– Det har varit otroligt tungt. Ett tag i våras kändes det som att det var på teatern det var störst risk för att bli smittad och vi fick hot mot oss, berättar Petra Brylander, vd och konstnärlig ledare för Uppsala stadsteater.
Det är en påminnelse om hur tongångarna gick i början av pandemin.
– För mig personligen har det varit ett jättetufft år, säger hon och syftar på att som teaterchef ha ansvar för så många olika delar. Hälsan hos medarbetarna, publik som inte får komma, publik som är orolig och sist men inte minst en budget utan besöksintäkter. Erfarenheterna delar hon med ledarna för Reginateatern och UKK.
– Det har varit många nya situationer att hantera. Allt ifrån juridiska situationer med avtal och sådant till en smittspridning som ingen vetat hur den ska arta sig, säger Henrik Lillsjö, vd och konstnärlig ledare för UKK sedan i maj.
De poängterar också den katastrof som pandemin inneburit för branschen och den oro som finns för framtiden.
– Stora massor har fått ombilda sig och byta yrken. Alla de människorna sitter på erfarenheter och kunskap så det är en stor förlust, säger Henrik Lillsjö.
– Vi behöver upprätthålla verksamheten för att inte tappa våra långa ledtider. Musiker, dansare och skådespelare behöver utöva sina yrken för att inte tappa formen och utvecklingen, säger Petra Brylander.
Men allt har inte varit nattsvart. Ett sätt att reda i krisen har varit att försöka nå publik digitalt och alla tre scenerna har under året erbjudit streamade evenemang.
UKK är nöjda med det man producerat, även om olika saker gått olika bra. På stadsteatern är de nöjda med det digitala utbud de jobbat fram. Och på Reginateatern upptäckte de att intresset för teaterns estradpoesi sträckte sig långt utanför en teatersalong i Uppsala.
– Slam har visat sig passa otroligt bra för det digitala. Vi fick en större publik än vanligt och kunde ha gästpoeter från USA och Sydafrika, berättar Maria Nilsson, tillförordnad teaterchef på Reginateatern.
– Vi har börjat lära oss hur man tar betalt för livestreaming. Men det hänger på kvaliteten, säger Casper Verner-Carlsson, Reginateaterns andre tillförordnade teaterchef, som i framtiden tror på en större blandning av det fysiska och det digitala.
– Vi ser att tittarna hänger kvar längre nu än i början. Men vi längtar efter publik på plats. Det är alldeles för tomt här, säger Maria Nilsson.
Alla fyra tror de att pandemin har satt spår i oss, men att längtan efter kulturella upplevelse är så stor att publiken hittar tillbaka. Petra Brylander tror till och med att all tid hemmavid kan ge positiva effekter för det lokala kulturlivet.
– Nu vet Uppsalaborna att vi finns här. De som aldrig varit på teater har plötsligt blivit sugna. Jag tror att det kommer vara gott för oss.
Idag vet de fyra verksamhetsledarna mer, men ovissheten om framtiden finns kvar. Trots det arbetar de för fullt med kommande program.
– Men det kommer nog att dröja innan vi får se skådespelare kyssas i en kärleksscen, konstaterar Petra Brylander.