Osten hade nyligen genomgÄtt en hjÀrtoperation, och familjen berÀttar om hennes bortgÄng för Aftonbladet.
ââHon Ă€r den underbaraste mĂ€nniskan jag trĂ€ffat i hela mitt liv. Det Ă€r vad jag vill sĂ€ga, sĂ€ger hennes partner Per Tjernberg till tidningen.
Ăven som 80-Ă„ring var hon fullt yrkesaktiv.
I fjol satte Suzanne Osten upp idéhistoriska "Konspirationen" pÄ just Dramaten, och tidigare i Är berÀttade hon om den sjÀlvbiografiska komedi som hon jobbade pÄ: "Love duet", dÀr hon lekte med genikulten runt Ingmar Bergman.
"En gigant"
Maria Sid, teaterchef pÄ Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm beskriver henne som "det eviga ljuset i Teatersverige".
ââHon Ă€r den som fört oss framĂ„t. För oss Ă€r hon en gigant och hon har banat vĂ€g för sĂ„ mĂ„nga, sĂ€rskilt kvinnor.
Suzanne Osten inledde sin bana som film- och teaterregissör pĂ„ 1960-talet och kom till Stockholms stadsteater 1971. Hon grundade Unga Klara 1975 och utvecklade en undersökande och banbrytande teater som gav ekon Ă€ven internationellt. Med "Medeas barn" berĂ€ttade hon om Lill-Jason och Lill-Medea och om hur barnen drabbades av skilsmĂ€ssa. "Babydrama" 2006 inledde en helt ny genre â spĂ€dbarnsteater.
NÀr teaterchefen Benny Fredriksson 2009 inte lÀngre ville att Stadsteatern skulle finansiera Unga Klara var det ett hÄrt slag. Men Suzanne Osten kom tillbaka och debuterade exempelvis pÄ Dramaten 2016.
"Barnpositionen"
Vuxenteater och babydrama â allt hon gjorde â utgick frĂ„n det som hon kallade för barnpositionen i sitt liv. BĂ„de hennes dramatik och filmer prĂ€glades av uppfattningen om att barn har samma rĂ€tt till konst som vuxna vilket fick henne att arbeta fram en egen konstnĂ€rlig praktik.
ââVarför ska inte "Babydrama" vara lika intressant som "Peer Gynt", varför ska inte en barnpjĂ€s vara utrustad med de bĂ€sta skĂ„despelarna? Men tyvĂ€rr Ă€r vi ju sĂ„ beroende av vuxnas Ă€ngslan. Vi som hĂ„ller pĂ„ med konst för barn möter hela tiden en enorm rĂ€dsla, sade hon till TT efter att ha gett ut sin sjĂ€lvbiografi, "Vem tror hon att hon Ă€r, Suzanne Osten?"
Maria Sid framhÄller att arvet efter Osten mÄste bÀras vidare:
ââHon har kĂ€mpat för barn och ungdomar, alltid. Vi mĂ„ste bĂ€ra med oss hennes budskap och tala om den kraft som barn- och ungdomsteater har â och hur viktigt det Ă€r i vĂ€rlden.