600 meter hög ljusstråle mot rymden inleder konstfestivalen

Hundratals meter upp mot natthimlen sträcker sig de ljusstrålar som på torsdagskvällen smygstartar festivalen Otherworldly på Uppsala konstmuseum. "Vi har informerat Luftfartsverket", säger konstnären Peder Bjurman, skaparen av den spektakulära ljud- och ljusinstallationen.

En animation över hur ljusstrålarna kan komma att se ut.

En animation över hur ljusstrålarna kan komma att se ut.

Foto: Mark Holthusen

Kultur2024-10-02 05:00

Det blir visserligen inga konserter på Otherworldlyfestivalen i Uppsala i år, men när evenemanget drar i gång i veckan kommer festivalen ändå märkas – och synas – av bland Uppsalaborna. Och kanske även bland de som befinner sig längre bort än så. I alla fall om man får tro Peder Bjurman, skaparen bakom "Interlude – A Search for Terrestrial Intelligence".

– Ljus färdas långt och strålarna går en bra bit upp i himlen, ungefär 500 till 600 meter. Vi har varskott Luftfartsverket som i sin tur har informerat plan som går ner för landning på Arlanda och helikoptrar på väg till Akademiska om vad det är som händer, berättar han.

Peder Bjurman beskriver installationen som en reaktion på den stigande sorg och frustration han känner över polariseringen, konflikterna och den klimatkris som världen står inför. Ändå är "Interlude" inte tänkt att vara dystopisk. Genom att trampa på sensorplattor spelas atmosfäriska musikstycken upp och åskådarna uppmuntras till att interagera i konstverket.

undefined
Peder Bjurman har medverkat på Otherworldly flera gånger förut. "Uppsala är en fascinerande stad. Jag gillar hur historian kombineras med nytänkande", säger han.

– Hoten vi står inför är enorma, men så kallad "future fatigue" tröttar ut vår kapacitet för att vilja genomdriva förändring. Om det inte är någon där ute i rymden som hör vårt rop på hjälp och svarar oss får vi leta på jorden. David Byrne har sagt att det räcker med tolv människor för att rädda jorden. Här finns tolv plattor. Vi ska kunna lösa detta tillsammans, säger Peder Bjurman.

Kompositören Jin Mustafa, som skrivit musiken som hör ihop med ljusstrålarna, är uppvuxen i Sala backe. Hon träffade Peder Bjurman vid Otherworldly förra året, då Jin uppträdde som DJ, och blev i år inbjuden att ljudsätta konstverket.

undefined
Jin Mustafa har spelat på Otherworldly förut, men det här är första gången hon medverkar i ett stort konstverk i Uppsala. "Det känns jättekul", säger hon till UNT.

– Det är den här typen av atmosfärisk musik jag producerar till vardags, så egentligen har jag inte gått utanför min egen box. Det är tretton melankoliska men också hoppfulla stycken. Melankoli ger utrymme för eftertanke och kontemplation som passar temat, säger hon.

Genom inslag av vad hon kallar för "kommunikativa ljud", som visslingar och flöjtliknande läten, ska musiken komplettera åskådarnas deltagande i konstinstallationen. "Interlude" har redan varit på besök i både Tierp, Österbybruk och i Gottsunda, där reaktionerna – framförallt bland yngre – varit positiva.

– När man jobbar med teknik kan allt gå hur som helst, att det regnar eller att folk inte engagerar sig. Men det har varit över förväntan, säger hon.

undefined
Nyligen besökte "Interlude" Österbybruk. Då såg det ut så här.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!