600 meter hög ljusstrÄle mot rymden inleder konstfestivalen

Hundratals meter upp mot natthimlen strÀcker sig de ljusstrÄlar som pÄ torsdagskvÀllen smygstartar festivalen Otherworldly pÄ Uppsala konstmuseum. "Vi har informerat Luftfartsverket", sÀger konstnÀren Peder Bjurman, skaparen av den spektakulÀra ljud- och ljusinstallationen.

En animation över hur ljusstrÄlarna kan komma att se ut.

En animation över hur ljusstrÄlarna kan komma att se ut.

Foto: Mark Holthusen

Kultur2024-10-02 05:00

Det blir visserligen inga konserter pĂ„ Otherworldlyfestivalen i Uppsala i Ă„r, men nĂ€r evenemanget drar i gĂ„ng i veckan kommer festivalen Ă€ndĂ„ mĂ€rkas – och synas – av bland Uppsalaborna. Och kanske Ă€ven bland de som befinner sig lĂ€ngre bort Ă€n sĂ„. I alla fall om man fĂ„r tro Peder Bjurman, skaparen bakom "Interlude – A Search for Terrestrial Intelligence".

– Ljus fĂ€rdas lĂ„ngt och strĂ„larna gĂ„r en bra bit upp i himlen, ungefĂ€r 500 till 600 meter. Vi har varskott Luftfartsverket som i sin tur har informerat plan som gĂ„r ner för landning pĂ„ Arlanda och helikoptrar pĂ„ vĂ€g till Akademiska om vad det Ă€r som hĂ€nder, berĂ€ttar han.

Peder Bjurman beskriver installationen som en reaktion pĂ„ den stigande sorg och frustration han kĂ€nner över polariseringen, konflikterna och den klimatkris som vĂ€rlden stĂ„r inför. ÄndĂ„ Ă€r "Interlude" inte tĂ€nkt att vara dystopisk. Genom att trampa pĂ„ sensorplattor spelas atmosfĂ€riska musikstycken upp och Ă„skĂ„darna uppmuntras till att interagera i konstverket.

Peder Bjurman har medverkat pÄ Otherworldly flera gÄnger förut. "Uppsala Àr en fascinerande stad. Jag gillar hur historian kombineras med nytÀnkande", sÀger han.
Peder Bjurman har medverkat pÄ Otherworldly flera gÄnger förut. "Uppsala Àr en fascinerande stad. Jag gillar hur historian kombineras med nytÀnkande", sÀger han.

– Hoten vi stĂ„r inför Ă€r enorma, men sĂ„ kallad "future fatigue" tröttar ut vĂ„r kapacitet för att vilja genomdriva förĂ€ndring. Om det inte Ă€r nĂ„gon dĂ€r ute i rymden som hör vĂ„rt rop pĂ„ hjĂ€lp och svarar oss fĂ„r vi leta pĂ„ jorden. David Byrne har sagt att det rĂ€cker med tolv mĂ€nniskor för att rĂ€dda jorden. HĂ€r finns tolv plattor. Vi ska kunna lösa detta tillsammans, sĂ€ger Peder Bjurman.

Kompositören Jin Mustafa, som skrivit musiken som hör ihop med ljusstrÄlarna, Àr uppvuxen i Sala backe. Hon trÀffade Peder Bjurman vid Otherworldly förra Äret, dÄ Jin upptrÀdde som DJ, och blev i Är inbjuden att ljudsÀtta konstverket.

Jin Mustafa har spelat pÄ Otherworldly förut, men det hÀr Àr första gÄngen hon medverkar i ett stort konstverk i Uppsala. "Det kÀnns jÀttekul", sÀger hon till UNT.
Jin Mustafa har spelat pÄ Otherworldly förut, men det hÀr Àr första gÄngen hon medverkar i ett stort konstverk i Uppsala. "Det kÀnns jÀttekul", sÀger hon till UNT.

– Det Ă€r den hĂ€r typen av atmosfĂ€risk musik jag producerar till vardags, sĂ„ egentligen har jag inte gĂ„tt utanför min egen box. Det Ă€r tretton melankoliska men ocksĂ„ hoppfulla stycken. Melankoli ger utrymme för eftertanke och kontemplation som passar temat, sĂ€ger hon.

Genom inslag av vad hon kallar för "kommunikativa ljud", som visslingar och flöjtliknande lĂ€ten, ska musiken komplettera Ă„skĂ„darnas deltagande i konstinstallationen. "Interlude" har redan varit pĂ„ besök i bĂ„de Tierp, Österbybruk och i Gottsunda, dĂ€r reaktionerna – framförallt bland yngre – varit positiva.

– NĂ€r man jobbar med teknik kan allt gĂ„ hur som helst, att det regnar eller att folk inte engagerar sig. Men det har varit över förvĂ€ntan, sĂ€ger hon.

Nyligen besökte "Interlude" Österbybruk. DĂ„ sĂ„g det ut sĂ„ hĂ€r.
Nyligen besökte "Interlude" Österbybruk. DĂ„ sĂ„g det ut sĂ„ hĂ€r.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!