Uppföljaren "Remote Bio – Exit Jazz" bygger precis som debutplattan på synth-virtuosen Jonas Palms elektroniska vävar och P-O Lundqvists saxofonimprovisationer. Kompositionerna är få och långa. På första plattan fanns tre spår, på den nya bara två – "Biotopia RL, Pt.1 & 2".

– Egentligen är det en enda låt med en konstpaus emellan. Men på en vinylskiva måste det ju finnas musik på bägge sidor, förtydligar Jonas Palm.

Nya albumet innehåller i likhet med debuten drömsk, kontemplativ och flödande musik som bör avlyssnas fokuserat.

Artikelbild

| Sax och synthar - en måhända otippad konstellation, men P-O Lundqvist och Jonas Palm får det att fungera.

Fröet till det måhända otippade samarbetet såddes i den musikaffär där P-O Lundqvist jobbar sedan decennier och där Jonas Palm sedan lika länge är kund.

– Jag frågade Jonas för några år sedan om han inte skulle vilja ha lite sax till sina kompositioner. Vi testade och det lät bra, säger P-O Lundqvist och får medhåll av Jonas Palm:

– Det skapade helt nya förutsättningar och möjligheter.

Det nya albumet är redan släppt digitalt och på vinyl. I oktober väntar releasespelning i Berlin.

– Det känns stort att få spela live i en gammal industrilokal i gamla Östberlin. Det är vårt skivbolag som styrt upp spelningen, berättar Jonas Palm.

Några spelningar i Uppsala inom ramen för det gemensamma projektet är inte inbokade. Däremot blir det en konsert tillsammans med Uppsalakören Totalensemblen.

– Jag samarbetade med den kören 2014 i projektet "Via Crucis". I slutet av november är det dags igen för en konsert i Mikaelskyrkan här i stan, berättar Jonas Palm.